Місцева влада вчепилася за аеропорти
Концепцію державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2020 року Кабінет Міністрів України затвердив ще 5 березня. Згідно з нею, всі злітно-посадкові смуги аеропортів мають перейти до держвласності. Йшлося про аеропорти "Донецьк", "Київ" (Жуляни), "Одеса", "Сімферополь", "Харків", "Вінниця" (Гавришовка), "Івано-Франківськ", "Кіровоград", "Миколаїв", "Луганськ", "Полтава", "Рівне", "Суми", "Тернопіль", "Ужгород", "Херсон", "Хмельницький", "Чернівці", "Черкаси", "Ізмаїл", "Маріуполь", "Керч", "Кривий Ріг" та "Северодонецьк".
Концепцією передбачені відкриті аукціони для інвесторів. Винятково таким чином планується здійснювати передачу в концесію та оренду, продаж пасажирських і вантажних термінальних комплексів, об'єктів забезпечення авіаційним паливом й об'єктів неавіаційних видів діяльності.
З телефонних розмов з міськими радами стає зрозуміло, що виконувати концепцію готові далеко не всі з них. Хоч відкрите протистояння продовжувати ніхто не хоче. "Нам не потрібний конфлікт з центром", - пояснили ЕП в одній з міськрад. Зрозуміти місцеву владу можна: деякі міськради вклали в розвиток підпорядкованих їм аеропортів величезні кошти.
Наявність напруженості визнають й у Міністерстві транспорту та зв'язку. В той же час там переконані, що якщо "держава продемонструє готовність вкладати реальні кошти в розвиток та модернізацію аеропортів (як вже цього року продемонстрував уряд), то питання повернення аеропортів до держвласності стане для органів місцевої влади більш аргументованим".
Справді, 3 липня Кабмін спрямував бюджетні кошти для проектування аеродромів - Львова, (3,58 млн. грн.), Дніпропетровська (3,58 млн. грн.), Харкова (1,61 млн. грн.), Запоріжжя (1,98 млн. грн.), Миколаєва (1,98 млн. грн.) та Луганська (2,1 млн. грн.)
Через те Віце-прем`єр-міністр України Іван Васюник переконує, що конфлікт між центром та міськрадами вичерпано. За його словами, в підписаному минулого місяця меморандумі між Кабміном, Мінтрансом, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та Федерацією футболу України щодо підготовки аеропортів до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу враховані інтереси кожної з міськрад індивідуально.
"Донецьк, наприклад, розуміє, що не зможе сам виділити 1 мільярд гривень на реконструкцію самої лише злітно-посадової смуги. Він погоджується на те, щоб вона перейшла до державної власності. Якщо Одеса наполягає на тому, щоб їхній аеродром лишився в комунальній власності, нехай самі й знаходять кошти на реконструкцію тощо. Тоді відповідальність за його підготовку до "Євро-2012" лягає на них. Якщо Харків передав аеропорт у концесію Ярославському, хай буде так. Держава володіє злітно-посадовою смугою, а інвестор нехай забезпечує інфраструктуру", - зазначив він.
Іван Васюник вважає, що для громадян України немає різниці, в чиєму володінні аеропорт: державному чи комунальному. Він також підкреслив, що, "на жаль, місцевими владами практично не виділялося коштів на ремонт аеропортів".
На думку голови правління Центру політико-правових реформ Ігора Коліушка, місцеві влади будуть використовувати конфліктність ситуації для того, щоб підкреслити свої досягнення, яких центр їх позбавляє.
"Коли держава не спроможна була утримувати "Аеропорт "Одеса", 1999 року Кабмін для виведення підприємства з кризи віддав його у комунальну власність", -прокоментував ЕП депутат Верховної Ради Ігор Рибаков.
В Мінтрансі повідомили ЕП, що повернення коштів напряму цією програмою не передбачається. "Але, якщо держава вкладатиме кошти в аеропорти, то, відповідно, відбудеться збільшення об'єму авіаперевезень, й аеропорти через оподаткування матимуть змогу платити більше до державної казни", - пояснили там.
І додали, що аеропорти завжди були стратегічними об'єктами, а тому вкладання держкоштів у їх розвиток та підтримка аеропортової мережі в належному стані, із стратегічної точки зору, завжди вигідні для держави.
В той же час, на сьогодні ще не існує самої програми розвитку аеропортів, є лише її концепція. Державна авіаційна адміністрація планує завершити її розробку до кінця 2008.
"На підставі прийнятої концепції зараз розробляється програма розвитку, де по кожному окремому аеропорту буде ухвалено рішення. Програма з бізнес-планами... Після чого підуть інвестиції в ці аеропорти ", - повідомив нещодавно голова Державіаадміністрації Олександр Давидов.
В Мінтрансі зазначають, що додатково необхідно впорядкувати документи, пов'язані з правилами сертифікації аеропортів, увести в дію нову редакцію Повітряного кодексу, який поки знаходиться на розгляді у Верховній Раді, внести зміни до закону про концесію, в якому повинні бути прописані гарантії для інвесторів.
Вірогідно, що перехід українських аеропортів до державної власності й надалі буде залежати виключно від позиції тої чи іншої міської ради та бажання центральної влади йти їм назустріч. Окрім того, зважаючи, що на стороні місцевої влади грає також Президент, навряд чи слід сподіватися на швидке вичерпання теми.