Мінекономіки перетягує ковдру з Нацбанку
Насамперед це стосується підприємств, у яких виробничий цикл розтягується на понад півроку. "Це складне машинобудування, зокрема суднобудування, а також будівельні проекти з більшими строками - наприклад зведення мостів", - описали потенційних клієнтів Мінекономіки в Національному банку. Формально для оформлення таких операцій використовуються договори виробничої кооперації, консигнації, комплексного будівництва, тендерної поставки, гарантійного обслуговування, поставки складних технічних виробів і товарів спеціального призначення.
Новий порядок видачі дозволів затверджений в опублікованій 8 січня постанові Кабміну № 1409. Документ датований 29 грудня минулого року і прийнятий навздогін травневим змінам до Закону "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті". Нагадаємо, тоді збільшили строк ввезення валютного виторгу - з 90 до 180 днів. Одночасно депутати відібрали право видачі індульгенцій у Національного банку.
"Строк може бути збільшений центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики...", - йшлося в тексті закону. Наприкінці грудня новий уряд оголосив, що спеціальним органом є Мінекономіки.
Порядок одержання індульгенції не складний, однак класично незрозумілий. Формально, потрібно всього лише подати в Мінекономіки заяву і ксерокопії всіх документів, які стосуються зовнішньоекономічної операції. А потім - десять днів чекати результату, що, судячи з нечітких формулювань порядку, має велику ймовірність виявитися негативним.
"Видача ліцензій завжди була хабароємним процесом. Опікується цим Нацбанк або Мінекономіки - особливого значення не має. Завжди й усі домовлялися, а на тлі великих сум контрактів додаткових витрат не видно", - прокоментували новий документ в одному з банків. Базуючись на неясних критеріях відмови у видачі індульгенцій, новий порядок не стане перешкодою для бюрократів, налаштованих потягнути час.
Представник акціонерів Чорноморського суднобудівного заводу (Миколаїв) братів Чуркіних підтвердив, що подовження строків - річ необхідна. Цикл виробництва кораблів займає набагато більше, ніж півроку. А з огляду на бум на світовому ринку суднобудування, за багатьма видами устаткування потрібно робити передоплату за десять місяців. У той же час він завагався із конкретною відповіддю, чи буде зручний новий механізм на практиці.
"Якщо портфель замовлень включає двадцять судів, то одержувати доведеться, відповідно, двадцять дозволів. Якщо процедура виявиться простою і швидкою, то позитивний ефект перекриє витрати часу на оформлення документів. Якщо вона буде надто складною, то можливі негативні наслідки. Наприклад, доведеться подовжувати строки виконання зовнішньоекономічних контрактів", - відзначив представник ЧСЗ.