"Приват" скористався російськими виборами
Проблеми в роботі афілійованих із групою "Приват" компаній – західноукраїнських НПЗ – впали в око близько двох місяців тому, коли набув розголосу корпоративний конфлікт навколо "Укртатнафти", і російська "Татнєфть" припинила поставки нафти на підприємство.
Щоправда, проблемами, за великим рахунком, це назвати не можна, оскільки від самого початку стало зрозуміло, що до конфлікту доклали руку дніпропетровські бізнесмени (група "Приват"), котрі, як виявилося, й ініціювали на жовтневому аукціоні перерозподіл ресурсів нафти, що видобуває підконтрольна їм же "Укрнафта". Звісно, перерозподіл відбувся на користь виснаженого Кременчуцького НПЗ, де на той час спостерігався дефіцит сировини.
Ситуація повторилася й у листопаді на аукціоні, коли левову частку ресурсу купила "Укртатнафта", і лише дещиця дісталася західноукраїнським нафтопереробникам.
Проте і цього ресурсу виявилося недостатньо для роботи навіть упівоберта двох НПЗ відразу. Тож перед акціонерами постало питання: яке підприємство з цих двох залишати на плаву? Вибір зробили на користь більш технічної "Галичини". У свою чергу, "Нафтохімік Прикарпаття" ще наприкінці жовтня, у зв'язку з нестачею ресурсу, зупинили на невизначений строк.
Як стало відомо ЕП, зараз акціонери підприємства розглядають питання про консервацію підприємства. "За наявною інформацією, Надвірнянський НПЗ готується до консервації через дефіцит ресурсу. Консервація, швидше за все, триватиме до стабілізації з поставками нафти на Кременчуцький НПЗ, коли частину українського ресурсу, а це близько 200 тис. тонн нафти на місяць, зможуть вивільнити для завантаження НПЗ", - повідомило джерело в Міністерстві палива та енергетики.
У свою чергу, ситуація на "Галичині" залишається досить напруженою, підприємство через нестачу нафти на початку листопада зупинялося на профілактичний ремонт. Водночас після отримання нафти відновило роботу в режимі технологічного мінімуму, довгий час балансуючи на грані зупинки. Але днями , маючи лише чотириденний запас ресурсу, "Галичина" була змушена знову зупиниться на профілактичний ремонт. Точних дат його завершення ніхто не називає, однак експерти припускають: щонайменше він може протривати до наступного аукціону (кінець грудня), коли підприємству знову вдасться перехопити якісь крихти.
Ряд експертів упевнені, що спробою дістати контроль над "Укртатнафтою" і спрямувати потоки нафти, що видобуває "Укрнафта", на це підприємство, "Приват" намагається знайти заміну своїм морально та технічно застарілим активам, частка роботи яких у 2008 році дотепер не визначена.
Нагадаємо, що протягом двох років ці підприємства "із боями" добивалися дозволу Державного комітету з питань технічного регулювання і споживчої політики України на виробництво дизельного палива, що не відповідає стандартам. При цьому їхні власники щороку обіцяли спрямувати значні інвестиції на реконструкцію та модернізацію підприємств для узгодження власного продукту зі стандартами. Однак так своєї обіцянки і не виконали.
Спостерігачі відзначають, що політика держави спрямована на остаточне введення з 1 січня 2011 року європейських стандартів якості палива. Прихід у Держспоживстандарт суворішого керівництва навряд чи дозволить західноукраїнським підприємствам дістати ліцензію на виробництво неліквіду в 2008 році. З огляду на специфіку роботи "Привату", незвичного до інвестування, цілком імовірний продаж йому цих підприємств.
Водночас говорити про остаточні перспективи "Привату" на "Укртатнафті" так само не доводиться, оскільки в Росії завершилися вибори, які відволікли на себе увагу Кремля від цього конфлікту, і цілком імовірно, що татарстанські акціонери докладуть усіх зусиль, щоб вивести розв’язання корпоративної суперечки на міждержавний рівень. Так що коментувати ефективність кроків дніпропетровської групи поки рано.