"Укрзалізниця" перейшла дорогу металургам
Мінтранс хоче росту
Мінтранс намагається переконати, що на сьогодні тарифна політика України на вантажні перевезення не відповідає вимогам СОТ, через те, що існують різні рівні тарифів на перевезення деяких вантажів у експортному, імпортному та внутрішньому сполученнях. При цьому різницю пропонують ліквідувати за рахунок застосування найбільшого коефіцієнту щодо тарифів. Міністерство вважає, що вирівнювання тарифних ставок підвищить ефективність роботи галузі і якість послуг.
Генеральний директор адміністрації Петро Науменко знову нагадав про бажання підвищити тарифи на нараді, що відбулася 20 грудня у Донецьку. Аргументи такі ж як і раніше: реалізація інвестиційних планів "Укрзалізниці" і вимоги СОТ. Науменко сказав, що вирівнювання вартості внутрішніх, експортних та імпортних перевезень, запропоноване Міністерством транспорту і зв’язку, дозволить збільшити плату лише на 7%. Проект відповідного наказу вже готовий. "І на сьогодні у нас розробляється збірка тарифів, яка також дає підвищення приблизно на 7-8%. Нам, як мінімум, треба піднімати десь на 20% у наступному році, не враховуючи, звичайно, інфляцію", – сказав Науменко.
За даними міністерства, наразі тарифи на перевезення залізної руди за імпортом у 1,52 разу вищі, ніж за експортом; на експортні перевезення чавуну і прокату чорних металів - на 7% нижчі рівня, що існує на перевезення іншої продукції чорних металів; тарифи на перевезення експортного коксу – вищі на 22,7 %, експортного вугілля – на 30 % нижчі у порівнянні з внутрішніми та імпортними перевезеннями.
Міністерство пропонує зрівняти вартість перевезень залізної руди, залізорудного концентрату, коксу, мінеральних добрив та нафтопродуктів на експортному, імпортному та внутрішньому сполученні, щоб усунути дискримінацію при стягненні плати на залізничні перевезення в залежності від призначення. Проект наказу "Про індексацію тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України" Мінтранс уже підготував.
Наявну різницю в тарифах "для приведення їх у відповідність до вимог СОТ і недопущення зниження доходів залізниць"пропонують ліквідувати, збільшивши тарифи на перевезення залізної руди за експортом – на 52,4 %, у межах України – 83,5 %, коксу в межах України та за імпортом – 22,7 %, вугілля за експортом – 42,8 %, чавуну та інших видів прокату за експортом – 7 %. Підвищення тарифів стосуватиметься й інших вантажів - таких, як нафтопродукти, мінеральні добрива, продукти харчування тощо.
Згідно з проектом наказу, оприлюдненого на сайті міністерства, з 1 січня 2008 року при оплаті перевезень залізної руди і залізорудного концентрату всередині країни до чинних тарифів будуть застосовувати коефіцієнт 3,206. Зараз до тарифу на перевезення цих вантажів застосовують коефіцієнти: на експорт - 2,063, на внутрішні перевезення - 1,713, на імпорт - 3,143.
Крім того, пропонують увести єдиний коефіцієнт на перевезення коксу у розмірі 3,282. Зараз застосовують коефіцієнти 3,217 (на експорт), на імпортні та внутрішні перевезення – 2,621.
Завдяки збільшенню надходжень коштів "Укрзалізниця" планує забезпечити виконання інвестиційних планів і збільшити можливості для перевезень. Чиновники жаліються на те, що тарифи на вантажні перевезення, які встановлюються Мінтрансом, зростають значно повільніше, ніж ціни виробників промислової продукції, а держава не виділяє коштів на оновлення пасажирського рухомого складу, що передбачено статтями 9, 10 Закону України "Про залізничний транспорт", і не компенсує збитків від перевезень пільгових категорій пасажирів.
ГМК проти залізничного монополізму
Натомість металурги вважають, що регулювання тарифів зацікавленою стороною є неприпустимим. Вони знову пропонують створити комісію, яка займалася би регулюванням тарифів у транспортній галузі. Федерація металургів України ще наприкінці листопада звернулися до Ющенка із проханням не допустити свавільного підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення.
Найбільше учасників ринку обурює те, що встановлення тарифів є непрозорим, їхня зміна не обговорюється і не узгоджується з вантажовідправниками. Оскільки фактично розробку тарифної політики та її впровадження у сфері залізничних перевезень здійснюють Мінтранс і "Укрзалізниця" - структури, прямо зацікавлені у зростанні фінансових результатів діяльності залізничного транспорту, - ФМУ вважає їх наміри прагненням необґрунтовано збільшити доходи за рахунок промисловості й рядових громадян.
На їхню думку, найбільш прийнятним був би механізм індексації, розрахований за середньозваженим коефіцієнтом, але при безумовному обговоренні такого механізму з вантажовідправниками. Тому вони вважають, що проект наказу міністерства не варто узгоджувати в нинішньому його вигляді.
За розрахунками Федерації, внаслідок збільшення тарифу на перевезення залізорудної сировини у межах України на 83,5% додаткові витрати металургійних підприємств у 2008 році становитимуть 841 млн гривень, якщо перевезення залишаться на теперішньому рівні.
Перевезення коксу подорожчає на 22,7%, що призведе до додаткових витрат при перевезенні чавуну й прокату чорних металів 145 млн гривень. Сумарні втрати очікуються на рівні 1,55 млрд гривень.
ФМУ попереджає, що за такого розвитку подій підприємства не зможуть відволікати кошти на реалізацію програм технічного переоснащення і модернізації основних засобів. До того ж, це може призвести до зростання інфляції на внутрішньому ринку і до стримування впровадження нових технологій у металургії.
Здається, "Укрзалізниця" хоче поставити підприємства в такі умови, коли їм доведеться або купувати власний рухомий склад, щоб забезпечити заплановані обсяги поставок, або погодитися з підвищенням залізничних тарифів. А щоби підприємства гірничо-металургійного комплексу могли краще собі уявити, що їх чекає, "Укрзалізниця" ці умови створила вже тепер. У листопаді Асоціація гірничо-рудних підприємств "Укррудпром" констатувала недопоставку вагонів. За словами першого заступника генерального директора асоціації Володимира Колотиліна, недопоставки вагонів у жовтні становили близько 3 тисяч вагонів, а в листопаді – вже близько 9 тисяч вагонів. Як "Укрзалізниція" закуповувала вагони у 2007 році і куди вони діваються - поки що не відомо.
Тимчасом, Мінтранс усе підрахував: залізниця отримає додатково 1,8 млрд гривень, держава – 809,9 млн гривень податків, а суб'єкти підприємницької діяльності – "умови для підвищення конкурентоспроможності продукції національного виробництва" і "недискримінаційні методи при застосуванні антидемпінгових та захисних заходів проти України".
Рівень задоволеності користувачів послуг – це відповідність між очікуваннями, розумінням ситуації і дійсністю. Більш прозоре встановлення тарифів на транспортування залізничницею могло би забезпечити принаймні більший рівень розуміння. Можливо, новий уряд таки візьметься за створення комісії, яка регулюватиме тарифи залізничного монополіста. Поки що зрозуміти правила, за якими "Укрзалізниця" на власний розсуд "грається" з тарифами, а також принцип витрат наявних коштів - не можливо.
Довідково: За даними Мінтрансу, тарифи на вантажні перевезення в Україні нижчі за тарифи у Росії в 1,81 разу, у в порівнянні з країнами Європи – у 2,5-3,5 разу.
З початку 2007 року експлуатаційні витрати "Укрзалізниці" збільшились на 35% - на 570 млн гривень.
Ціни на нові піввагони збільшилися в 2007 році на 66,5 %, на дизель-поїзди – 43,6%, електропоїзди – 53,3 %, електровози – 38,4 %, пасажирські вагони – 38,2 %.
За межами призначених нормативами термінів служби експлуатується 54% вантажних електровозів та 71% пасажирських, 27% магістральних та 42% маневрових тепловозів, 43% парку електропоїздів постійного та змінного струму та 46% дизель-поїздів.
У 2008 році з інвентарного парку рухомого складу спишуть понад 8 тисяч одиниць найдефіцитнішого рухомого складу – піввагонів.
Збитки від пасажирських перевезень "Укрзалізниці" в 2006 році становили 3,6 млрд гривень.
Тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом та пов’язані з ними послуги встановлює Мінтранс за погодженням з Мінекономіки та Мінфіном.