Укртелеком: Оператор номер одинадцять
Що, де, коли
Першого листопада нарешті сталася очікувана ринком мобільного зв'язку подія - початок надання послуг новим, уже одинадцятим оператором стільникової мережі. Очікувана, по-перше, тому, що ним став "Укртелеком", державний монополіст, один із найбільших учасників ринку. Статус та значення, яке в компанії надали цій події, підкреслювала присутність на прес-конференції голови правління компанії Георгія Дзекона.
По-друге, цей проект можна сміливо визначити як "багатостраждальний" та "контраверсійний". Створення "Укртелекомом" нового напрямку бізнесу із надання послуг мобільного зв'язку на основі технології UMTS стало взагалі одним із найбільш суперечливих проектів, що його ініціювали за останні роки державні підприємства. Стандарт UMTS належить до так званого третього покоління технологій мобільного зв'язку і, порівняно із поширеним в Україні GSM, вирізняється більшою капіталомісткістю,труднощами в розгортанні та експлуатації. На сьогодні можна казати про досить суперечливий досвід розвитку UMTS у Європі.
Від початку гострій критиці піддавали всі без винятку аспекти проекту зі створення власної UMTS-мережі "Укртелекому":
- політичне рішення щодо виділення компанії ліцензії на частоти та дозволу на інвестування проекту;
- загальний задум та бізнес-план проекту;
- процес закупівлі товарів та послуг для проекту, розгортання мережі.
Свідченням масштабу проблем, із якими зіткнулася компанія, стали натяки самого Георгія Дзекона. Під час прес-конференції він неодноразово згадував про "труднощі", через які запуск мережі затягнувся майже на рік. "Стартувати із проблемами ми вважали неприпустимим для компанії такого рівня, як у нас", - заявив пан Дзекон. З-поміж іншого, він визнав наявність "компромісів", на які довелося погодитися, між покриттям та якістю зв'язку з одного боку - та вартістю і строками розгортання з іншого.
Чому, навіщо й як
Нарешті мережа компанії доведена до більш-менш пристойного стану та отримала NDC-код 091. Оголошено про наявність покриття мережі у шести містах України – Києві, Харкові, Дніпропетровську, Донецьку, Одесі та Львові. До кінця 2007 року оператор планує розширити покриття на всі обласні центри України. Загальний обсяг інвестицій на цей момент становитиме приблизно 760 млн грн ($152 млн), ще 730 млн грн ($146 млн) заплановано інвестувати у наступному році. Послуги мобільного зв'язку надаватимуть під торговою маркою "Utel". Саме дочірнє підприємство "Укртелекому" - ДП "Утел" - займається стільниковою мережею компанії. Чутки про можливість використання бренду всесвітньо відомого оператора "Vodaphone" виявилися плітками.
Слід відзначити: команді проекту та "Укртелекому" в цілому вдалося знайти достатньо переконливі відповіді на більшість запитань, що свого часу сформулювали експерти.
По-перше, компанія здійснила маленьке комерційне диво і вирішила одну із ключових проблем - питання тарифів у разі перебування своїх абонентів у т.зв. національному роумінгу. Нагадаємо, що стандарт UMTS характеризується дуже обмеженим покриттям через використання радіохвиль із ще більшою, ніж у випадку GSM-1800, частотою. Забезпечити загальнонаціональне покриття, аналогічне такому для GSM-мереж, неможливо із суто економічних міркувань. Це коштуватиме шалених грошей, які неможливо окупити. Тому проект передбачає можливість для абонентів мережі "Utel" за відсутності сигналу UMTS обслуговуватися в GSM-мережі компанії-партнера. Таке обслуговування і називається національним роумінгом. Партнером обрана компанія "Українські Радіосистеми" (ТМ "Білайн").
Рік тому стосовно ідеї використання національного роумінгу в експертів домінувала така думка: "Неможливо уявити ситуацію, за якої оператори, в чиїх мережах обслуговуватимуться абоненти "Укртелекому", нададуть їм умови кращі або аналогічні для своїх власних абонентів. Між тим, більшу частину часу абоненти стільникової мережі "Укртелекому" перебуватимуть саме за межами материнської мережі, у внутрішньонаціональному роумінгу. Відповідно, і дзвінки до них із номерів фіксованої мережі компанії обслуговуватимуться за тарифами не меншими, ніж у інаявних операторів мобільного зв'язку. Те, що у бізнес-плані розглядається як одна із ключових переваг, буде зведене нанівець".
Так ось, цю проблему в компанії вирішили. Тарифи не залежатимуть від того, перебуватиме абонент в роумінгу чи ні. Це важливий та потужний крок. Незважаючи на посередню, порівняно із провідними операторами, якість голосу в мережі "УРС".
По-друге, компанія запропонувала такі тарифи на передачу даних, які зможуть конкурувати із пропозиціями попередників ТМ "PEOPLEnet" та "МТС-Конект". Варто відзначити, що, на відміну від пропозицій конкурентів, послуги ТМ "Utel" доступні для будь-якого телефону з підтримкою UMTS. Це суттєво зменшує бар'єр, пов'язаний із необхідністю для абонента придбати спеціальні модеми та телефони з підтримкою технології CDMA.
По-третє, компанія використала той факт, що її стільникова і фіксована мережа є спорідненими. Це дозволяє радикально зменшити так звані ставки інтерконекту за дзвінки між ними. Як результат, дзвінки на номери фіксованих мереж "Укртелекому" та і інших операторів місцевого зв'язку тарифікуються подібно до внутрішньомережевих. У залежності від тарифного пакету, вартість хвилини такого виклику становить від 35 до 25 копійок, що є привабливою пропозицією. Порівняно з іншими мобільними операторами, низькою є і вартість переадресації з прямого номера на мобільний: вона становить 40 копійок за хвилину замість 1,2 грн/хв.
Власне, цього достатньо, аби забезпечити певний попит на послуги нового оператора. Головним питанням є обсяг такого попиту.
Тарифи компанії аж ніяк не "валять із ніг" і є привабливими винятково на тлі "МТС" та "Київстару". Передовсім через відсутність плати за з'єднання та відносно низькі тарифи на мережі фіксованого зв'язку. Очікувати на масовий попит із боку наявних абонентів фіксованих мереж не варто. Для масового ринку пропозиція "Укртелекому" поки що надто дорога: щомісячна абонплата на умовах контракту починається із 75 гривень на місяць.
Тяжко очікувати і на значний попит із боку корпоративного сектора. На заваді цьому стануть щонайменше три серйозні перешкоди:
- відпрацьована в "УМС" та "Київстарі" система "заохочування" та "стимулювання" осіб, що відповідають у компаніях за мобільний зв'язок. Класичною в цьому сенсі вважається система "UMC-Бонус". Безліч менеджерів та керівників різного рівня завдяки ній поліпшили своє здоров'я чи добробут. Новий оператор поки що не готовий зробити їм аналогічну пропозицію;
- неможливість відмовитися від наявних номерів за відсутності практики їх збереження при переході до іншого оператора;
- низька якість голосу в мережі "УРС", що зумовлено браком у цієї компанії частот у діапазоні 1800 мГц. Цей фактор заважає забезпечити необхідну ємність мережі у великих містах та змушує використовувати технології передачі голосу зі штучно погіршеними характеристиками.
Таким чином, вплив нового гравця на ринок, швидше за все, буде дуже обмежений. До речі, і в самій компанії не мають щодо цього ілюзій. Цікаво, що в "Укртелекомі" суттєво скоригували власні наполеонівські плани часів початку проекту. За словами голови правління ЗАТ "Укртелеком" Георгія Дзекона, він вважатиме успіхом частку 1,5% абонентів наприкінці 2009 року. А до кінця поточного року в компанії збираються залучити всього 10 тисяч абонентів.
Продовження незабаром.