Проект Закону "Про ріелтерську діяльність": Сертифікація

Проект Закону "Про ріелтерську діяльність": Сертифікація

Понеділок, 8 жовтня 2007, 16:15 -
"ЕП" разом з асоціацією фахівців з нерухомості (ріелтерів) України в рамках майбутнього всеукраїнського інтернет-форуму з обговорення проекту Закону України "Про ріелтерську діяльність" продовжує серію публікацій щодо змісту закону.

"ЕП" разом з асоціацією фахівців з нерухомості (ріелтерів) України в рамках майбутнього всеукраїнського інтернет-форуму з обговорення проекту Закону України "Про ріелтерську діяльність" продовжує серію публікацій щодо змісту закону. З 15 по 22 жовтня 2007 р. всі бажаючі запрошуються до інтерактивного обговорення даної теми на сторінках форуму за адресою www.forum.asnu.net

Зараз ми пропонуємо розглянути питання, пов'язані із сертифікацією ріелтерів. Яким органом вона здійснюється, протягом якого строку діє Сертифікат суб'єктів ріелтерской діяльності? Як, за що й ким він відкликається?

Сертифікація ріелтерів й агентств нерухомості - важливий і дуже необхідний етап становлення цивілізованого ринку. 

Для чого необхідна сертифікація? 

Реклама:

Насамперед, для того, щоб відгородити ринок від непрофесіоналів і шахраїв. Сертифікація використається всюди, де потрібні знання, підготовка, висока якість. Без офіційної сертифікації (і/або документів про відповідне утворення) не можуть працювати ні медики, нотаріуси, ні проектувальники, ні навчальні заклади...

Кваліфікаційне свідчення ріелтера плюс Сертифікат суб'єктів ріелтерської діяльності надають право на законних підставах робити посередницькі послуги.  

Споживач завжди буде мати можливість запросити відповідні реєстри й перевірити по них конкретного посередника. Про ці реєстри вже було сказано в попередньому матеріалі з нашої серії. Але саме наявність Сертифіката в руках посередника переконує: перед вами ріелтер (або його помічник), котрий представляє сертифіковане агентство нерухомості.    

Проект закону визначає, що сертифікацію ріелтерів здійснює професійний орган – Ріелтерська Палата України. Це є одним з основних її повноважень. Вона видає Сертифікат, вона ж і позбавляє його ріелтера або зупиняє дію документа на певний час.       

Сертифікат видається тільки після включення ріелтера у відповідні реєстри.  

У дійсній редакції законопроекту ще не визначено, на який конкретно строк буде видаватися Сертифікат. Автори припускають, що цей строк може бути зазначений у розробленому й затвердженому Ріелтерською Палатою окремому положенні про видачу Сертифіката. Приблизно, цей строк може становити від 2 до 3 років. Перед закінченням цього строку ріелтер повинен буде пройти курси підвищення кваліфікації, за результатами яких Сертифікат буде підтверджений на черговий строк. Це викликано необхідністю регулярного відновлення знань ріелтера щодо законодавства, ринку, видів нерухомості, стандартів практики й т.д. – з метою високоякісного надання послуг споживачам. 

Що ж стосується вартості сертифікації, то її рівень законопроектом не визначений. У цей час, коли багато хто з ріелтерів проходять добровільну сертифікацію, зокрема, в Асоціації фахівців з нерухомості (ріелтерів) України, оплата оформлення сертифіката становить 20 грн. Передбачається, що після виходу закону про ріелтерской діяльності цей момент теж буде визначений Ріелтерською Палатою.  

Законодавець визначає й моменти позбавлення ріелтера Сертифіката. У зв'язку із цим  в окремій статті (ст. 11) дається перелік випадків обов'язкового анулювання Кваліфікаційного свідчення ріелтера й Сертифіката суб'єкта ріелтерської діяльності.  

Сертифікат суб'єкта ріелтерскої діяльності підлягає обов'язковому анулюванню в таких випадках: 

1) у зв'язку з ліквідації агентства нерухомості;

2) у зв'язку з анулюванням Кваліфікаційного свідчення ріелтера-предпринимателя;

3) при відсутності в складі агентства нерухомості більше двох місяців ріелтера, що працює на постійній основі.  

На практиці можливі випадки, коли на якийсь час необхідно зупинити дію Сертифіката. Згідно ст. 12 це можливо:  

1) за бажанням ріелтера на підставі письмової заяви - строком до 1 року;

2) у випадку звільнення з агентства нерухомості останнього ріелтера й відсутності в складі агентства інших штатних ріелтерів - до моменту прийняття на роботу ріелтера або строком до 2 місяців.  

На даному етапі передбачається, що питання видачі Сертифіката буде вирішувати сертифікаційна комісія, а питання позбавлення або зупинки дії його – дисциплінарна комісія Ріелтерської Палати України. Обидві ці комісії будуть у її структурі.

Законопроектом не передбачається, що сертифікацію слід  пройти всім, хто вирішив працювати на ринку нерухомості України  як посередник. Сертифікацію повинні пройти тільки ріелтери й агентства нерухомості. У складі агентства нерухомості можуть працювати й несертифіковані фахівці. Але, виходячи зі світової практики, такі фахівці зможуть виконувати лише допоміжну роботу, підготовку договорів та ін. Вся персональна відповідальність лежить на сертифікованих фахівцях. 

Якщо в складі агентства немає сертифікованих фахівців, то воно працювати не може. Тому що Закон виходить із того, що ріелтерська діяльність може здійснюватися тільки суб'єктами ріелтерської діяльності. 

Напевно якийсь час на ринку будуть продовжувати працювати несертифіковані посередники. Швидше за все, Ріелтерська Палата України передбачить певний перехідний період, протягом якого посередники зможуть оформити Сертифікат. 

Але важливо, що рано чи пізно вхід на ринок посередницьких послуг несертифікованим  ріелтерам і агентствам нерухомості буде перекритий. 

Причому перекрито не тільки законодавчо, але й на рівні споживачів послуг. Саме споживачам доведеться вибирати, кому більше довіряти – професіоналу чи людині, що не здатна підтвердити своє право на надання ріелтерських послуг. 

Матеріал підготовлений Київським порталом нерухомості «Domik.net» 

(Продовження буде) 

Реклама: