Бензинова лихоманка в очікуванні парламентської коаліції
За даними експертів і учасників ринку, підвищення цін в Україні в першу чергу викликано ростом вартості чорного золота на світових ринках, підвищенням РФ із жовтня ставки експортного мита на нафту до $250,3 за тонну, а також загостренням конфлікту на Кременчуцькому НПЗ, продукція якого обіймає майже 35% вітчизняного ринку.
Світ збожеволів
Протягом двох останніх тижнів ціни на чорне золото на світових торговельних площадках встигли встановити нові історичні рекорди. Цікаво, що ріст цін торкнувся як спотових, так і ф'ючерсних контрактів. Так, 19 жовтня ціни листопадових ф'ючерсів в електронній системі Нью-Йоркської товарної біржі злетіли до історичного максимуму в $90,02 за барель, після того як курс євро досяг нового абсолютного максимуму стосовно долара - $1,4310.
Новий історичний рекорд встановив і нафтовий кошик ОПЕК, індикатор якого 18 жовтня виріс до $81,14 за барель. Крім американського чинника однією з основних причин, що викликали чергове підвищення цін на нафту, експерти називають загострення ситуації навколо Туреччини й Іраку. Втім, не всі вважають ріст цін на чорне золото обґрунтованим. Деякі експерти стверджують, що ціна істотно перебільшена і знаходиться на спекулятивному рівні.
У понеділок 22 жовтня нафта почала дешевшати на прогнозах МВФ і "Групи семи" щодо вповільнення росту світової економіки й, отже, зниження попиту на сировину. Однак вже у вівторок падіння змінилося незначним ростом. Всі ці фактори, безсумнівно, відбилися і на цінах на нафтопродукти як у США, так і в Європі. Не обійшов стороною ріст й український сегмент оптового ринку, торкнувшись пропозиції практично всіх операторів. Так, за період з 16 по 23 жовтня середні ціни на бензин марки А-95 підвищилися на 141 грн., до 4978 грн. за тонну, марки А-92 на 152 грн., до 4853 грн. за тонну, А - 76/80 на 205 грн., до 4799 грн. за тонну, дизпаливо подорожчало на 132 грн., до 4671 грн.
Дефіцит керує ситуацією
Водночас ситуацію на вітчизняному роздрібному ринку підігріває дефіцит нафтопродуктів. Здавалося б, найбільші виробники нафтопродуктів Лисичанськ і Кременчуцький НПЗ мали б розв'язати цю ситуацію, оскільки ще на початку місяця переглянули свої плани в бік збільшення нафтопродуктів. Однак, 19 жовтня на Кременчуцькому НПЗ відбулася раптова зміна керівництва, і крісло голови правління зайняв відновлений судом Павло Овчаренко. Реакція "Татнефти" була блискавичною – поставки ресурсу на підприємство припинені. Вже з понеділка підприємство переведено на знижені обсяги переробки, що спричинило скорочення випуску нафтопродуктів. Експерти впевнені, що ситуація на "Укртатнафті" буде серйозним стимулом для подальшого росту цін в умовах обмеженого на ринку обсягу ресурсу.
Відтак великим компаніям вже довелося притримати ресурс для забезпечення власних мереж, а дрібні трейдери почали агонізувати - різко підвищили ціни на нафтопродукти в своїх мережах.
Українські ціни на нафту змагаються зі світовими
Аукціон із продажу нафти вітчизняного видобутку, що відбувся 23 жовтня на УМВБ, викликав неоднозначні оцінки. Позитивним фактом є те, що "Укртатнафта" змогла законтрактувати потрібний ресурс. Водночас ціни неприємно здивували і підтвердили світову тенденцію росту.
На торгах було реалізовано 246,155 тис. тонн нафти, а її ціна зросла аж на 10,1% у порівнянні з результатами останнього аукціону, що відбувся 20 вересня. Більшу частину нафти придбала "Укртатнафта": 170,39 тис. тонн за середньою ціною 3277,114 грн. за тонну. Другим за обсягами покупцем став дружній "Привату" "Нафтотрейд" - близько 70,07 тис. тонн за середньою ціною 2365,6 грн. за тонну. Інший ресурс розійшовся між п'ятьма дрібними компаніями.
На думку експертів, покупка Кременчуцьким НПЗ нафти дозволить підприємству працювати певний час. Проте, якщо йому не вдасться законтрактувати російську нафту, цей обсяг не стане порятунком для НПЗ. Крім того, спостерігачі ринку відзначають, що ріст цін на вітчизняну нафту неодмінно відтвориться на стеллах АЗС.
Експерти й учасники ринку висловлюють досить сумні припущення. Конкретних діапазонів росту ніхто називати не хоче, але все однозначно впевнені, що дешевшати паливо не буде. Водночас, є рятівна думка, що підвищення цін пов'язане з послабленням уваги державних мужів до паливного ринку. Зараз уряд опікується майбутніми коаліціями в парламенті, а не ринковими пертурбаціями. Тож є надія, що після формування нового Кабміну ситуацію врегулюють. Питання – коли.