Здорожчання бензину як презент уряду виборцям
Світова таємниця
В перших числах вересня на світових торговельних площадках намітився черговий ріст цін на нафту. З кожним днем рівень котирувань жовтневих ф'ючерсів на нафту, чекаючи на рішення Федеральної резервної системи (ФРС) США про зниження базової процентної ставки через скорочення обсягів запасів у США та зростання споживання нафтопродуктів, все ближче наближався до історичного максимуму. У підсумку, ФРС США 18 вересня знизила базову відсоткову ставку на 0,5 процентного пункту, до 4,75%. Аналітики неодноразово прогнозували, що прийняття цього рішення сприятиме росту економіки США та збільшенню попиту на паливо і сировину, внаслідок чого ціни на нафту будуть рости. Відтак 19 вересня вона досягла максимальної історичної оцінки й перевищила $82 за барель.
У четвер ціни були стабільними, але далеко від історичного максимуму не пішли. Водночас світові аналітики й експерти роблять невтішні висновки й переглядають свої ранні прогнози вартості нафти до кінця року у бік збільшення. Так, аналітики Goldman Sachs Group Inc. підвищили прогноз вартості нафти до кінця поточного року з $72 до $85 за барель, відзначивши високий ризик стрибка за $90, заявивши, що рішення ОПЕК про збільшення виробництва нафти на 500 тис. барелів на добу трохи запізнилося для того, щоб утримати ріст цін понад $90 за барель. "Ризик досягнення оцінки в $95 за барель, про що ми говорили в липні, вже практично втілився в реальність", - сказав аналітик Goldman Джеффрі Каррі.
Всі ці чинники свідчать, що ціни на нафту і нафтопродукти в Європі та США до кінця року навряд чи будуть знижуватися, у найкращому разі залишаться на існуючому рівні. А це відіграє немаловажну роль і для України, оскільки значна частина нафтопродуктів надходить у країну з Литви, Румунії, Болгарії, де світові тенденції росту цін практично миттєво знаходять своє відображення на відміну від України. Із цього випливають, що євробензини навряд чи будуть дешевшати.
Крім цього, на тлі світового подорожчання нафти очікується істотне збільшення вартості російської сировини, що надходить на вітчизняні НПЗ. Зокрема, учасники ринку прогнозують, що рівень цін на жовтневі ресурси може перевищити $510 за тонну, що на більш ніж на $40 вище вересневої оцінки. Самі нафтовики в один голос повторюють, що жовтень буде складним. А це нічого гарного не обіцяє, у збиток вони собі працювати навряд чи будуть. А відтак, дотримуючись законів економіки, відпускні ціни НПЗ повинні зрости.
Світ мій дзеркальце, скажи
Каталізатором, що передвіщає майбутні зміни на вітчизняному ринку нафтопродуктів, став черговий аукціон із продажу нафти українського видобутку. Всупереч всім заявам чиновником про стабільність цін на нафтопродукти в найближчій перспективі й наближенню зниження попиту на нафтопродукти, слідуючи за світовими тенденціями, ціни на вітчизняний ресурс виросли.
Ще до початку торгів у холі біржі учасники завзято обговорювали поточну цінову ситуацію у світі й Україні. Представник, що відстоює інтереси близької до групи Приват компанії, в ході бесіді дав зрозуміти, що буде працювати в ціновому коридорі 3000-3100 грн. Тим самим окресливши перспективи росту.
На торгах, що відбулися 20 вересня на Українській фондовій біржі, середня ціна реалізації чорного золота вітчизняного видобутку зросла на 3,1% у порівнянні із середньою ціною реалізації нафти на останньому аукціоні цієї площадки 21 серпня - до 2734,48 грн за тонну. На аукціоні було реалізовано 231,038 тис. тонн нафти із заявлених 242,843 тис. тонн.
Як і завжди, ціну формували ресурси найбільшої нафтовидобувної компанії країни ВАТ "Укрнафта", що виставила на торги 94,6% усього аукціонного ресурсу. У підсумку, реалізувало на торгах 223,986 тис. тонн із заявлених на аукціон 229,781 тис. тонн. Середня ціна реалізації її ресурсу в ході торгів підвищилася на 14,1% у порівнянні зі стартової й на 3,1% - у порівнянні із середньою ціною реалізації нафти цієї компанії на останніх торгах - до 2738,76 грн за тонну.
Як неодноразово писала ЕП, цей показник міг бути й більшим, якби не реалізація за заниженою ціною в 2020 грн нафти із західноукраїнських родовищ тим самим структурам, близьким до Привату.
В результаті ресурс "Укрнафти" розподілився між п'ятьма покупцями. Основними покупцями ресурсу виступили завсідники аукціонів – "проприватівські" компанії, Кременчуцький НПЗ і ТНК-ВР. Однак ціни, по яких вони законтрактували ресурс, перевищують навіть російські пропозиції.
Так, ТОВ "Галнафта" і ТОВ "Мітридат" (близькі до групи "Приват") придбали 77,730 тис. тонн і 50,256 тис. тонн за середньою ціною 2934,011 грн і 2020 грн відповідно, ЗАТ "Укртатнафта" (Кременчуцький НПЗ) - 63 тис. тонн по 2937,778 грн, ТОВ "ТНК-ВР Комерс" - 29 тис. тонн по 3003,793 грн. Інша ж частина ресурсу дісталася двом міні-НПЗ. Представники компанії "Полиглналь" отримали 2,5 тис. тонн (2922 грн) і "Агротехбізнесу" - усього 1,5 тис. тонн (2950 грн).
І якщо дві близькі до Привату структури, як звичайно, можуть вийти на доступну загальну дельту, то Лисичанський та Кременчуцький НПЗ – навряд чи.
Ці чинники підтверджують наступне подорожчання нафтопродуктів.
Своє весілля
Останнім часом вітчизняний ринок нафтопродуктів, за даними експертів, розвивався всупереч світовим ціновим тенденціям на догоду ручному регулюванню. Водночас ряд експертів пояснює цінову стабільність значними запасами дешевих нафтопродуктів, які нагромадили трейдери. Однак, вони відзначають, що запаси щезають, а нові надходження стають дорожчими.
За даними експертів НТЦ "Психея" у жовтні паливо може подорожчати. Низькооктанові бензини можуть підвищиться в ціні на величину до 5%, високооктанові - не більше ніж на 3%, дизпаливо - на 6-7% відносно рівня цін у вересні.
До факторів, що сприятимуть підвищенню цін, на думку експертів, варто віднести їхнє регулювання урядом у роздрібному сегменті, що привело до штучного заниження цін на дизпаливо та низькооктанові бензини, а також конфлікт із акціями "Укртатнафти".
Водночас, економічні розрахунки вказують на ймовірну стабілізацію оптових цін на всі бензини при рості дизпалива на величину порядку 6%.
Однак все це квіточки. Експерти побоюються щодо керованих практично рік з "центра" нафтотрейдерів та нафтопереробників, яких уряд неабияк годував сніданками про пільги і преференції, але нічого не зробив. Вже 1 жовтня не чекаючи на результати виборів почнуть підвищувати ціни на пальне, аби хоч якось відбити недоотримані прибутки. Надалі ж тенденція росту цін стане черговим предметом для розмови з урядом і козирем у рукаві нафтовиків перед новим Кабміном. Відтак вкотре внаслідок залаштункових ігор і домовленостей між можновладцями та нафтотрейдерами, заручником ситуації став рядовий споживач.