HR-фахівці: ті, хто нас обирає
Сьогодні на співбесіді нас зустрічає HR-менеджер – фахівець з підбору персоналу. Він ухвалює рішення: як довго триватиме ваше знайомство з новою компанією. Крім того, від цієї людини і відділу, який він представляє, залежить, наскільки успішно спрацьовуватиме колектив і якими будуть відносини між співробітниками.
Також на HR-менеджерові лежить відповідальність і за так би мовити кадрову респектабельність компанії: чи відрізняється вона стабільністю, чи їй притаманна велика текучість кадрів.
У першому випадку доведеться постаратися, щоб влаштуватися в таку компанію, у другому ж - буде важко затриматися на робочому місці.
На підставі пропозицій працедавців портал з працевлаштування RABOTA.ua підготував огляд з основних і ключових вимог й обов'язків для HR-фахівців.
Освіта і досвід роботи
Безумовним критерієм для HR-фахівців є наявність закінченої вищої освіти. Прийом нових співробітників на роботу – це не хрестиком вишивати, і керівництво кожної компанії ставиться до цього питання серйозно. В першу чергу, компанії віддають перевагу фахівцям з психологічною освітою, потім йдуть педагоги і юристи.
Якщо посада не керівна – підходить досвід роботи від одного року і вік від 22 до 30, максимум 35 років. На керівну ж посаду претендент повинен мати досвід роботи не менше трьох років і бути не молодше 27-30 років, але і не старше 40-45. Чітко виражених гендерних переваг серед HR-фахівців немає, але низка компаній віддає перевагу жінкам.
Основні вимоги
Як ми говорили вище, сьогодні HR-и все частіше мають вузьку спеціалізацію з таких напрямів як: підбір персоналу, його адаптація, оцінка, навчання, мотивація, пільги і компенсації, корпоративна культура тощо. Вимоги до фахівців залежать від особливостей їх спеціалізації.
Природно, що без знання основ трудового законодавства з HR-фахівцем і розмовляти не будуть. Також обов'язково і відмінне знання ПК – продуктів MS Office і навики роботи в Internet. Кадрове діловодство і знання ринку праці для HR ніхто не відміняє, але не для всіх фахівців воно обов'язкове.
Часто HR-фахівці суміщають і обов'язки бізнес-тренерів, тому не зайвим для них є і досвід роботи в цьому сегменті: самостійна розробка тренінгів і досвід роботи, знання тренінгових методик, наявність декількох готових тренінгів в портфоліо.
Обов'язковими професійними знаннями, наприклад, для тренерів є техніка активного навчання. Іншим же фахівцям необхідне знання і володіння основними адаптаційними процедурами, досвід в розробці мотиваційних програм і оцінки персоналу, знання методів і каналів пошуку співробітників.
Подальші побажання працедавців різняться, але відповідність їм тільки підвищує "ціну" HR-фахівця: володіння англійською, досвід спілкування з клієнтами, готовність до відряджень теренами України, яскраво виражені організаторські здібності, висока комунікабельність, презентабельна зовнішність, добре поставлена мова.
Функціональні обов'язки
Для більшості з претендентів, котрі влаштувалися на роботу, подальше спілкування з HR-ами зводитися до оформлення заяв на відпустки і лікарняні. І наведений вище обсяг вимог, досвіду і знань може здатися завищеним, але і обов'язки, виконувані HR-фахівцями, чималі.
У різних компаніях HR розподіл обов’язків у фахівців різний: десь в штаті є менеджер з підбору і оцінки персоналу, менеджер з кадрового адміністрування, менеджер з пільг і компенсацій, менеджер з навчання і розвитку. В інших ці функції виконують дві людини. Відповідно і обов'язки для кожного з них свої:
- знання ринку послуг конференц-сервісу;
- досвід складання річних планів і бюджетування;
- визначення потреби в навчанні персоналу;
- формування професійних і особових вимог до кандидатів;
- ведення кадрового діловодства;
- організація роботи відділу;
- моніторинг ринку праці;
- складання оголошень щодо відкритих вакансій;
- розміщення і систематичне оновлення опублікованих вакансій на сайтах пошуку роботи;
- робота із ЗМІ – розміщення вакансій;
- проведення телефонних інтерв'ю і первинних співбесід;
- участь в розробці і впровадженні кадрової політики і регламентів в області розвитку персоналу;
- впровадження і управління корпоративною ідеологією;
- організація співбесід з безпосередніми керівниками;
- участь в розробці і впровадженні програм адаптації для співробітників компанії;
- пошук кандидатів на різні позиції в електронній базі даних, на Інтернет-ресурсах;
- укладення договорів, ведення переговорів;
- визначення поточних потреб підприємства в тих або інших фахівцях;
- розробка корпоративної політики і стандартів стосовно персоналу;
- розробка систем фінансової і нефінансової мотивації для різних категорій співробітників;
- визначення службових обов'язків і посадових інструкцій для персоналу компанії;
- розробка освітніх програм, організація і проведення спеціалізованих тренінгів і семінарів;
- організація і проведення корпоративних заходів;
- комплексне управління персоналом компанії;
- розробка заходів щодо утримання робочого персоналу;
- формування корпоративної культури і внутрішнього PR;
- дослідження морально-психологічного клімату в колективі.
Зарплати і пропозиції
Рівень заробітної плати залежить від рівня менеджера в загальній градації управління персоналом: асистент (молодший фахівець) - фахівець - менеджер - керівник відділу - керівник департаменту. Відповідно до рівня є певні пільги і компенсації.
Залежно від досвіду і знань зарплати для HR-фахівців різняться від 350-400 $ для менеджерів і до 1000 $ для керівників відділів в великих компаніях. Середня пропозиція ж в травні, за даними RABOTA.ua, склала 690 $. Крім зарплати, все частіше за компанію пропонують соціальні пакети, в які можуть входити:
- обіди;
- медичне страхування;
- абонемент в спортзал;
- вивчення англійської мови;
- доставка на підприємство службовим транспортом;
- службовий мобільний зв'язок.
В цілому, попит на HR-фахівців буде тільки рости паралельно з ростом зарплат. Водночас все більше актуальними стануть послуги рекрутінгових компаній. Власний HR-персонал компаній вже зараз частіше вважає за краще отримувати готові вибірки за відкритими у себе вакансіями, тим більше – керівними.
Останнім часом на ринку HR-фахівців все помітніше видно тенденцію з розділення сфер відповідальності. Якщо роки три тому було більше т.з. hr-generalist, тобто менеджерів, які повністю вели весь спектр роботи, то сьогодні кожен фахівець займається своїм напрямом.
Роман Конончук, RABOTA.ua