Комуністи хочуть взяти під контроль енергетику
Що це? Нова надбудова, яка розкине по країні бюрократичне павутиння та примножить чиновницьку армію, обтяжуючи виробничників недолугими розпорядженнями та додатковими тоннами паперової роботи? Чи все ж таки вкрай необхідний державі орган, мета якого систематизувати роботу з ефективного використання енергоресурсів?
"Контроль та облік – це основа успіху державного управління", - нагадала депутатам співавторка законопроекту депутатка від комуністів Алла Александровська.
Браво, пані Алло!
"Тобто, завдання закону – вдосконалення державного управління? А нам що з того?", – чухає потилицю мій сусід у ложі преси.
"Головна трудність лежить в економічній площині: здійснити найсуворіший та суцільний облік та контроль виробництва і розподілу продуктів", – цитую я йому класика та апологета пані Александровської сотовариши – В.І. Леніна.
"З урахуванням особливої важливості паливно-енергетичних ресурсів для життя нашої держави вкрай необхідно створення державної повномасштабної системи моніторингу за їх використанням на усіх стадіях функціонування народного господарства – від виробництва до споживання", - продовжує пані Александровська.
І так буде з кожним. Елемент безпеки? Систему моніторингу знизу та регуляторний орган згори. Мрія комуністів…
Втім то все жарти. Але ж створення Національної комісії – це не жартома. І взагалі – навіщо під моніторингову структуру створювати регуляторний орган з національним статусом і міксом функцій СБУ, НКРЕ, інших державних установ?
З таким запитанням ми звернулися до експертів в галузі ПЕК, які повідомили нам, що ідея не нова, вона з'являється час від часу в парламенті в різних видах. Дійсно, моніторинг енергоресурсів "від свердловини до заправки" країні потрібний. Має бути ефективним і моніторинг впровадження енергозберігаючих технологій.
Але чи потрібен для цього новий "каральний" орган? Ні. Однозначно ні, переконаний директор Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ігор Бураковський. "Впровадження регуляторного органу є нормальним для природних монополій. Але в цьому випадку – коли йдеться про ринки нафти, газу – держава може створювати контрольні структури, але аж ніяк не регуляторні", - зазначив пан Бураковський в інтерв’ю "ЕП".
Такої ж точки зору дотримуються й інші експерти. "Впровадження розробленої науковцями НАНУ Єдиної державної системи моніторингу виробництва енергоресурсів, їхнього постачання, споживання тощо – потрібно і державі, і громадянам, - переконаний Олексій Чернявський, видавець щотижневика "Енергобізнес". – Однак, чи доцільно ініціювати нову структуру, яка буде перебирати повноваження інших уже існуючих – наприклад, Національного агентства з ефективного використанню енергоресурсів, тощо".
Експерт побоюється, що нова комісія отримає важелі, які гальмуватимуть процеси. П’ять осіб, які увійдуть до складу комісії, за словами пані Александровськой, призначатимуться Кабміном. Коаліційним Кабміном. А відтак, базуючись на наявному досвіді роботи аналогічних органів, можна прогнозувати, що в їхній роботі над економічною доцільністю домінуватимуть політичні (кланові, кумівські тощо) уподобання.
В Мінпаливенерго коментувати законопроект відмовились, посилаючись на те, що він ще не надсилався на погодження (процедура обов’язкова для ухвалення законопроекту в цілому). До речі, не погоджувався він і з іншими профільними міністерствами.
А навіщо, коли в залі сидить 256 осіб-коаліціянтів. Які приймають закони без опозиції, без контролю і без відповідальності – адже парламенту вже нема, чи не так?