Роман з аукціоном
За словами чиновника, затримка проведення аукціонів у поточному році була викликана тривалим узгодженням порядку з проведення аукціонів з Кабінетом міністрів.
"Думаю, аукціони будуть проводитися не разово, а постійно. Ми не будемо збирати по 20-30 ліцензій. Підготували матеріали - провели. Підготували через тиждень нові – знову провели", - відзначив Джарти.
В той же час, експерти і спостерігачі ринку сумніваються в здійсненні настільки оптимістичних прогнозів міністра. В першу чергу, вони пов'язують це з низкою законодавчих нововведень.
Так, Мінприроди 10 квітня своїм наказом затвердило порядок проведення конкурсу з визначення оператора аукціонів із продажу спеціальних дозволів на користування надрами.
З часу проведення першого аукціону в 2005 році, і весь 2006 рік організатором і оператором аукціонів виступало саме Минприроди і його підрозділи. Однак, за ці роки міністерство фактично розписалося у своїй неспроможності організації торгів.
За два роки вдалося провести лише чотири аукціони, три з яких пройшли у 2006 році, і реалізувати на них тільки 61 ліцензію. В той же час, ці аукціони навряд чи можна назвати успішними, найчастіше на ліцензії, що виставляються, претендувало по одній компанії, а організація торгів у більшості випадків ускладнювалася небажанням деяких представників місцевої влади вчасно подавати необхідні документи про ліцензійні площі.
Всі ці дії, зрештою, і стали причиною зриву грудневого аукціону, на який планувалося виставити 59 ліцензій, серед яких 19 - на розробку родовищ нафти і газу, чотири - на видобуток кам'яного вугілля.
Багато експертів і користувачів надр покритикували "недотепну" політику уряду і міністерства з організації аукціонів, які за нормальних умов можуть стати одним з істотних джерел наповнення бюджету.
Стурбувавшись цією проблемою і бажаючи на майбутнє зняти з себе будь-які обвинувачення, уряд в Постанові про Порядок проведення аукціонів у 2007 році "виписує" для Мінприроди структуру, що має взяти на себе всі обов’язки з проведення аукціонів.
Крім того, щоб показати дієвість і спрямованість цього кроку на оптимізацію проведення торгів, Кабмін скоротив терміни від оголошення до проведення аукціонів з 45 до 30 днів. Тож виходить, що уряд претендує на те, аби аукціони з продажу ділянок для надрокористувачів проводилися ледве не щомісяця.
Спираючись на минулий "несолодкий" досвід проведення торгів, можна припустити, що з таким обов'язком можуть впоратися тільки біржі, що на таких справах не один пуд солі з'їли. В той же час, відповідно до розробленого Мінприроди порядку проведення аукціонів, так званий оператор торгів нічим особливим володіти не повинен.
Зокрема, до участі в конкурсі на роль організатора аукціонів допускаються юридичні особи незалежно від форми власності, що на підставі установчих документів мають право надавати послуги з організації і проведення аукціонів, досвід роботи не менше двох років у цій сфері діяльності.
В Україні таких компаній хоч греблю гати. Переможця ж визначає конкурсна комісія, затверджена тим же міністерством, а контракт із ним укладає на рік.
Однак, експерти в один голос говорять, що ця, з першого погляду спрямована на благо ідея, може себе не виправдати, і черговий аукціонний рік може стати вкотре провальним.
По-перше, з неофіційних джерел у Мінприроди відомо, що досі навіть не створена сама конкурсна комісія, що має визначати оператора аукціонів. До того ж, ще навіть не було оголошення про конкурс з відбору оператора.
За даними аналітиків, з огляду на терміни процедури і негативний вплив політичної ситуації, цей процес може затягтися від місяця до двох. Тобто, за найбільш оптимальних умов оператор аукціону зможе почати його організацію не раніше, ніж у червні, а на цей процес теж необхідний час, виходить, що перші торги в 2007 році можуть пройти, в кращому випадку, в липні.
І то, при доброму збізі усіх факторів, включаючи незговірливість місцевої влади. Аналітики прогнозують, що Мінприроди навряд чи вдасться провести аукціонів більше, ніж у 2006 р. І це при більш ніж підбадьорюючих прогнозах голови профільного міністерства Василя Джарти.
Тож, на перший погляд добра ідея, скоріше за все, виявиться згубною. І мрії про прозорість системи видачі ліцензій на надрокористування і адекватне наповнення бюджету в 2007 році так і залишаться мріями.
А основні надходження до бюджету від реалізації ліцензій на користування надрами так і будуть надходити від продажу ліцензій поза конкурсом. Нагадаємо, порядок видачі ліцензій надрокористувачами дозволяє видавати їх і поза аукціоном, зокрема на видобуток корисних копалин, якщо заявник провів геологічне вивчення за власні кошти; на видобуток газу, що буде продаватися за регульованими державою тарифами; на розширення меж отриманої в користування ділянки; на геологічне вивчення надр за кошти держбюджету, тощо.
Перелік виключень досить великий, але не нескінченний, і не можна сказати, що він не обґрунтований. Так, протягом 2006 року видано 381 спеціальний дозвіл на користування надрами, у тому числі без аукціону – 352, на аукціоні – 49. Цікаво, що велика частина цих дозволів, а саме 277, були видані із серпня, можна сказати, з моменту роботи нового керівництва Мінприроди.