Василь Яструбинський: "Мешканці не зможуть відмовитися від мінімальних послуг"
Аби прокоментувати ситуацію з тарифами, “ЕП” звернулася до керівника Головного управління з питань цінової політики Василя Яструбинського.
Василь Яструбинський, керівник Головного управління з питань цінової політики КМДА:
- Нещодавно ви повідомили, що КМДА збирається перераховувати тарифи на квартирну плату. Чим викликано такий крок, адже розцінки на послуги ЖКГ зовсім недавно підвищували?
- Мова не йде про підвищення тарифів. Йшлося лише про перерахунок існуючих тарифів на утримання будинків та прибудинкових територій відповідно до вимог чинного законодавства.
8 лютого Київрада своїм рішенням №58/719 доручила нам перерахувати їх згідно з порядком, що затверджено постановою уряду №560 від 12.07.2005 р.
До цього тарифу входить 26 типових послуг, перелік яких є в цій постанові. Зокрема, це прибирання сходових кліток, території навколо будинків, вивезення та утилізація твердих відходів, побутового і негабаритного сміття, технічне обслуговування ліфтів, систем тепло- та водопостачання, водовідведення, освітлення місць загального користування, дератизація тощо.
- Тож після цього перерахунку тарифи збільшаться чи зменшаться?
- Я не можу цього зараз сказати, адже за нової системи тариф буде визначатися для кожного будинку окремо. Самі мешканці будуть вирішувати, в якій кількості вони бажають отримати ті чи інші послуги. Все це буде фіксуватися в угодах між ними та ЖЕКом.
Скажімо, в одному будинку вирішать, що їм треба, аби прибиральниця мила сходи двічі на день, а мешканцям іншого вистачить одного разу на тиждень. То ж в першому випадку, звичайно, доведеться платити в декілька разів більше, ніж в другому, бо обсяг роботи геть різний.
Тому в якихось будинках вони зменшаться, а в якихось, може, і збільшаться. Все залежить від вимог мешканців.
- За якою методикою визначатимуться нові тарифи? Тобто, які саме складові увійдуть до них?
- Формули, за якими обчислюються тарифи на послуги, є в урядовій постанові №560. Втім, якщо говорити про загальний принцип, можу сказати, що їх розраховуватимуть з огляду на вартість витратних матеріалів, норму їх витрат, час, що потрібен для виконання роботи, норми за обсягами робіт на одного працівника і, зрештою, розмір зарплатні працівників, що вони її отримують в своєму ЖЕКу або на підприємстві за цю роботу тощо. Адже ЖЕКи визначають розмір зарплати працівників самостійно.
- Тож виходить, що, наприклад, через різницю в розмірі зарплати одна й та ж послуга з однаковими затратами буде коштувати в різних ЖЕКах по різному?
- По-перше, після того, як ЖЕКи подадуть нам пропозиції тарифів, ми маємо їх погодити, і при цьому будемо намагатися зробити так, щоб ніхто не зловживав своїм монопольним становищем і всі тарифи були економічно обґрунтованими. Я навіть не виключаю, що буде вирішено на якісь послуги встановити однаковий тариф в усьому місті.
По-друге, ця система розрахована на те, що мешканці будинків мають створювати ОСББ, і через нього самі будуть вирішувати, як саме вони хочуть доглядати за своїм будинком і чиїми послугами їм для цього користуватися. Тому, якщо їх не влаштовують тарифи ЖЕКу, до якого вони були прикріплені ще з радянських часів, ОСББ може укласти договір на обслуговування з іншим ЖЕКом чи підприємством.
- Чи буде в нових тарифах підвищено зарплатню працівникам ЖЕКів? Наприклад, мер Черновецький колись говорив, що тарифи на квартплату будуть розраховуватися виходячи із зарплатні двірника в 2 тис. грн…
- Поки що це питання не обговорювалось. Зараз ЖЕКи готують нам свої пропозиції тарифів, виходячи з існуючої зарплатні працівників. Але ми обов’язково проведемо розрахунки тарифів з урахуванням їх підвищення. Адже кількість вакансій в ЖЕКах говорить про те, що бажаючих працювати за таку низьку зарплату немає.
- Ви говорили, що якісь послуги будуть обов’язковими, тобто мешканці будинків не зможуть відмовитися від них…
- Критерію, за яким такі послуги будуть визначатися, ще не розроблено. Тому зараз можу розказати тільки про своє бачення цієї проблеми.
По-перше, існують роботи, для виконання яких потрібні спеціальна кваліфікація і допуски. Наприклад, тепло- та водопостачання, обслуговування ліфтів тощо. Природно, що від них ніяк не можна відмовитися.
Також, думаю, не можна буде відмовитися від мінімальної послуги, яку передбачено існуючими нормами. Адже ми маємо підтримувати будинки в належному санітарному стані та відповідно до норм безпеки. Все решта – за бажанням.
- Тобто, відмовитися взагалі від якоїсь послуги буде неможливо? Навіть якщо мешканці побажають, наприклад, самі прибирати на сходах?
- В деяких країнах дійсно існує система, за якої мешканці можуть самі виконувати якісь роботи з догляду за будинком – те ж прибирання території або сходів. І у разі, якщо вони не виконують своїх зобов’язань, мають сплачувати великі штрафи.
У нас же не існує таких механізмів контролю за виконанням цих зобов’язань. І доки вони не з’являться, думаю, ми не підемо на впровадження такої системи.
- А як щодо таких послуг, як дератизація? Адже коли за санітарною нормою щурів треба травити, скажімо, раз на місяць, то є вони чи нема, санстанція і ЖЕК зможуть в будь-якому випадку вимагати оплати цієї послуги, посилаючись на ту ж санітарну норму…
- В таких випадках, думаю, послугу можна буде оплачувати по факту її надання. Тобто, буде якийсь звітний період, за який санстанції та ЖЕКу треба буде звітувати, надавали вони таку послугу чи ні, і чи була в ній нагальна потреба.
Якщо щурі дійсно були, і їх потравили – все гаразд. А коли в такій послузі немає потреби, а гроші за неї взято, то їх змусять повернуть мешканцям. Проте, коли щурі в домі таки є, а мешканці не повідомляють про це в санстанцію – треба буде платити штраф.
- Депутат Київради від ПРП Володимир Бондаренко заявив через ЗМІ, що в Києві не існує стандарту надання комунальних послуг. Тобто, у нас ніде не визначено, наприклад, що саме входить в послугу "прибирання сходових кліток": аби їх поприбирати достатньо підмести, або ж треба ще й помити підлогу. Тож через такі невизначеності може бути безліч конфліктів після введення нових тарифів…
- Такі стандарти існують. Для таких послуг, як обслуговування ліфтів, тепло-, водопостачання, водовідводу, освітлення тощо вони затверджені у Наказі Держбуду №150 від 10.08.2004 р. та спеціальних регламентних переліках робіт. Тобто, вони встановлені для всієї України.
Стандарти прибирання будинків та прибудинкових територій визначають районні управління житлового господарства. В кожному з них є технологічні карти, де сказано, що саме має входити в ту чи іншу послугу.
- Чи буде з боку влади який-небудь контроль за дотриманням ЖЕКами своїх зобов’язань за угодами?
- Звичайно, ми будемо здійснювати контроль через Головне управління житлового господарства тощо.
Проте це мають робити і самі мешканці будинків. Якщо ЖЕК не виконує те, що обіцяв, вони можуть просто перерахувати вартість послуги, тобто відмовитися і не платити за те, чого ЖЕК не робить.
Коли з якихось причин це не вдається зробити, можна звернутися в інспекцію з контролю за цінами, і як крайній випадок – звернутися о суду. А ті, хто створив ОСББ, можуть просто укласти договір з іншим підприємством.
- Коли буде затверджено нові тарифи і коли їх буде впроваджено?
- В травні ЖЕКи вже мають надати нам свої пропозиції. Тоді ми їх виставимо на громадське обговорення. Зокрема, самі ЖЕКи проведуть опитування мешканців будинків з приводу того, в якому обсязі вони бажають отримувати послуги.
Після цього ми маємо до першого липня підготувати всі кінцеві розрахунки. Хоча я не виключаю, що ми запізнимось, і зробимо це вже ближче до кінця місяця. Адже роботи дуже багато, ми залучаємо до неї наукові установи, а нам ще навіть не виділили кошти для цього.
А про те, коли саме буде введено нові тарифи, взагалі нічого припустити не можу. Бо ці терміни залежать від великої кількості чинників, зокрема від суспільно-політичної ситуації в Києві. Крім того, ці терміни в значній мірі будуть залежати від позиції депутатів Київради.