Як ЄС вчить українських виробників не тільки виживати, а й розвиватися в нових умовах
Цей матеріал розповідає про те, як один із Центрів інформаційної підтримки бізнесу, створений у межах ініціативи EU4Business за підтримки ЄБРР в Україні, допомагає українським виробникам боротися з наслідками "коронакризи".
Центр інформаційної підтримки бізнесу м. Рівного, створений на базі компанії Smart People, з 2017 року спеціалізується на роботі з українськими виробничими компаніями, організовує освітні заходи, навчальні програми та консультаційні проєкти, які мають на меті підвищити організаційну спроможність українських виробників.
За підтримки ЄС в Україні працюють 15 Центрів інформаційної підтримки бізнесу. Там можна проконсультуватися, відвідати тренінги та прослухати вебінари, які під час карантину проходять безкоштовно і переважно в онлайн-форматі.
Після того, як у березні 2020 року українські виробництва увійшли в рецесію та карантин, ЦІПБ Рівного сфокусував свої зусилля на тому, щоб допомогти їм адаптуватися до роботи в нових умовах.
Тарас Комаренко, керівник ЦІПБ Рівного та компанії Smart People
"Ми звернулися до провідних українських бізнес-експертів з проханням розробити дорожню карту управлінських рішень для власників і керівників українських виробничих компаній. У результаті був створений спецпроєкт "Управління виробничою компанією в часи коронакризи".
У межах цього спецпроєкту відбулося вісім онлайн-зустрічей з експертами, щоб допомогти українським виробникам:
- оновити бізнес-цілі на 2020 рік та скоригувати стратегії розвитку на 2020-2021 роки;
- змінити пропозицію цінності виробників відповідно до змін у структурі попиту, адаптації продуктів до розв'язання нових задач клієнтів (оновлення маркетинг-стратегії);
- переглянути поточну фінансову ситуацію в бізнесі, змінити бюджети продажів, витрат та інвестицій;
- убезпечити працівників на виробництвах;
- зрозуміти зміни в ланцюгу постачання;
- реорганізувати виробництва в умовах низької завантаженості, усунути втрати і підвищити операційну ефективність;
- створити систему постійних внутрішніх комунікацій та мотивації команди.
За перший місяць до таких онлайн-зустрічей долучилася понад 1 тис власників та управлінців із 680 українських виробничих компаній.
Зараз їх кількість лише збільшується, адже всі рекомендації опубліковані у вільному доступі у Facebook та YouTube і їх можна переглядати.
У межах проєкту "Управління виробничою компанією в часи коронакризи" поради українським виробничим компаніям надали Роман Гавриш (маркетинг), Михайло Колісник (фінанси), Володимир Савчук (фінанси), Наталія Кадя (внутрішня комунікація, лідерство, безпека), Віталій Івахов (стратегія розвитку в нових умовах), Богдан Мазуркевич (операційна ефективність виробництва), Руслана Корж (управління персоналом) та Ольга Перетятько (реорганізація продажів).
За підсумками кожної онлайн-зустрічі створені короткі ролики з рекомендаціями ключових управлінських рішень. Короткі рекомендації та відеозаписи зустрічей можна переглянути за лінком.
Однією з компаній, яка скористалася можливістю поспілкуватися з бізнес-експертами, стала "Едельвіка" з міста Луцька.
Це швейне підприємство замкненого циклу, де виробляють усе – від ниток до готового одягу. З початком пандемії керівництво компанії поставило собі за мету забезпечити впевненість своїх працівників у завтрашньому дні.
Нікого звільняти тут не збиралися. У компанії вирішили, що для них найцінніше – працівники, тому відразу почали шукати рішення, як діяти в кризових умовах.
Оксана Антонюк, директорка з економіки компанії "Едельвіка"
"З перших днів карантину ми працювали з усвідомленням того, що від нас, можливо, залежать чиїсь безпека і навіть життя.
Ми всі розуміли, що йдемо на роботу для того, щоб наші колеги, працівники медичних закладів та інші люди почувалися в безпеці.
Ми почали виготовляти особливий вид тканин для масок з водовідштовхувальною обробкою та шити захисні костюми.
Як і для більшості компаній, для нас початок карантину став стресовим періодом. Виникало багато запитань про те, чи зможемо ми працювати далі, що буде з нашими продажами та фінансами, які рішення ухвалювати, як убезпечити своїх робітників на виробництві та в офісі.
Онлайн-зустрічі з експертами допомогли нам знайти відповіді на багато складних запитань. Наша компанія впроваджує ощадливе виробництво, ми частково використовуємо деякі лін-інструменти, навчаємо наших працівників бачити втрати.
Онлайн-зустрічі з експертами з ощадливого виробництва допомогли нам краще зрозуміти, як залучати працівників у процес впровадження і робити так, щоб кожен був зацікавлений у прибутковості підприємства.
Після зустрічі з фінансовим експертом ми звернули увагу на ті фінансові показники, які раніше для нас були неактуальними, взяли на озброєння кілька варіантів аналізу – "дебіторки" й "кредиторки".
Після зустрічі з маркетинг-експертом зрозуміли, що нам варто переглянути асортимент продукції, визначити, що потрібно ринку, й виготовляти продукцію, яка забезпечить працівників роботою і буде потрібна ринку.
Ці онлайн-зустрічі стали для нас не просто джерелом порад, але й усвідомленням того, що далі буде рух лише вперед. Успішний розвиток можливий, просто нам потрібно навчитися правильно користуватися тим, що в нас є.
Я брала участь у всіх зустрічах з експертами й долучала своїх колег до перегляду відеозаписів із тих тем, які є для них найбільш релевантними.
Переконана, що поради, які надавали експерти, ще довгий час лишатимуться актуальними. Радіємо, що всі записи є у вільному доступі і ми маємо можливість повторно все передивлятися.
Зараз плануємо наше майбутнє: як будемо діяти в найближчі місяць, три місяці, рік, щоб пережити "коронакризу". Не просто вижити, а процвітати".
Меблевій компанії "Магніт" з Білої Церкви карантин дозволив реалізувати давно заплановані проєкти.
Євген Савельєв, керівник компанії "Магніт"
"Для нас період затишшя став можливістю для розвитку. З перших днів карантину ми почали реалізовувати проєкти, на які завжди бракувало часу.
Наразі плануємо впроваджувати lean (ощадливе мислення) в продажах і на виробництві, уже запустили новий цех і почали будувати ще один.
Усі відео, які я переглядав у межах спецпроєкту, стали для мене своєрідним ґайдом: десь я розумів, як вирішувати ті чи інші виклики, а експерти підтверджували мою думку, а щось для мене було новим".
Швейну компанію Garne з Рівного карантин змусив по-іншому подивитися на свої процеси й підштовхнув до навчання.
Оксана Харкіна, співвласниця компанії Garne
"На початку карантину, коли бізнеси в Україні на якийсь час "завмерли", ми мали можливість перевести подих, закрити давні питання і почати думати, що робити далі.
Для нас це не було періодом застою.
Онлайн-зустрічі та переглянуті відео з порадами від експертів підштовхнули розібратися у своїх процесах і надихнули на зміни.
Ми по-іншому подивилися на безпеку працівників, зрозуміли, що за потреби можемо працювати віддалено (онлайн – вже не так страшно, як раніше) та намітили зони розвитку.
У майбутньому нас чекатиме ще багато криз і карантинів. Отримавши велику базу корисних порад, ми озброєні на майбутнє".
Для меблевої компанії "Гарант-експорт" з Новоград-Волинського карантин стартував з масштабного проєкту: запровадження ощадливого виробництва на всіх ділянках. Там уже три місяці працюють над тим, як зробити компанію ефективнішою.
Микола Андрущенко, директор компанії "Гарант-експорт"
"Карантин дав гарну можливість навести лад в компанії. Ми сфокусувалися на усуненні втрат і вдосконаленні виробничих процесів.
Поради експертів, які ми почули в межах спецпроєкту, дозволили нам підготуватися до роботи в будь-яких умовах. Ми змогли усунути обмеження, навести лад у фінансах, роботі з командою та виробничому процесі.
Також ми змінили структуру нашого маркетинг-відділу, організовуємо для його робітників додаткові навчання, переглянули механізм взаємодії між виробництвом і бухгалтерією, доопрацьовуємо 1С для спрощення фіксації перебігу замовлень.
Намагаємося максимально автоматизувати процеси, аби працівники не витрачали час на рутинні завдання, а фокусувалися на головному.
Переглядаючи відео з онлайн-зустрічей, я занотовував поради. На основі цих записів побудував структурний план, що і в якій послідовності ми впроваджуватимемо. Тепер я розумію, як буду розвивати підприємство".
"Під час кризи гроші нікуди не зникають, вони просто уповільнюють обіг, – каже Тарас Комаренко. – Зараз змінюються критерії, за якими клієнт купує, тому виробникам важливо зрозуміти нові вимоги до продукту.
Усвідомивши це та адаптувавшись до нових викликів, українські виробники можуть не тільки посунути своїх імпортних конкурентів з українського ринку, а й посісти свою нішу на закордонних. А наведені в нашому спецпроєкті поради допоможуть у цьому".
Підготувала Валерія Цуканова
Спецпроєкт реалізовано за підтримки ЄС в межах проєкту "Комунікації ЄС в Україні". Офіційні ресурси ЄС в Україні: сторінка на Facebook та канал на YouTube.