Які головні виклики для бізнесу в регіонах – опитування
Ситуація для розвитку бізнесу цьгоріч очікувано погіршилась: наразі переважній частині підприємств складно вести бізнес в усіх регіонах, а особливо драматичним є падіння оцінок в Харкові - 1,28 балів та Дніпрі - 1,88 балів з 5-ти можливих.
Про це свідчать результати опитування, яке провела Європейська Бізнес Асоціація серед регіонального бізнесу про умови підприємницької діяльності на місцевому рівні.
"Ми оцінили досвід роботи компаній у чотирьох стратегічних регіонах, де зосереджені регіональні офіси Асоціації – Львів, Одеса, Харків, Дніпро – та порівняли динаміку розвитку бізнес-клімату.
Ситуація у більшості регіонів цьогоріч очікувано погіршилась. Наразі переважній частині підприємств складно вести бізнес в усіх регіонах, а особливо драматичним є падіння оцінок в Харкові - 1,28 балів та Дніпрі - 1,88 балів з 5-ти можливих. Ситуація в Одесі - 2,15 балів та Львові - 2,52 балів залишається більш стабільною порівняно з минулим роком. Інтегральна оцінка усіх регіонів залишається у негативній площині", - йдеться у повідомленні.
Львів
Як і минулоріч, львівські підприємці оцінили умови ведення бізнесу найвище з усіх регіонів, свідчать результати. Так, 56% опитаних стверджують, що рівень розвитку бізнес-клімату в регіоні задовільний, 41% говорить, що їм складно вести бізнес, і тільки 3% вважають, що легко. Для порівняння, минулого року умови ведення бізнесу як сприятливі оцінювали 24%.
Серед актуальних проблем бізнесу підприємці західного регіону виділяють труднощі з логістикою, зниження купівельної спроможності населення та труднощі з бронюванням співробітників від мобілізації. При цьому в планах компаній до кінця поточного року - підтримувати діяльність в умовах воєнного стану, диджиталізувати бізнес-процеси та скоротити видатки бізнесу.
Втрати свого бізнесу за час воєнного стану 63% оцінюють до 50% від доходів, а 19% - більше 50%. Тільки 12% підприємців не зазнали втрат, а 6% вдалося отримати прибуток.
Одеса
На другому місці цьогоріч за умовами ведення бізнесу опинилася Одеса. При цьому 71% опитаних підприємців відповіли, що їм складно вести бізнес у регіоні, інші 29% - що задовільно (раніше таких було 44%). Як і минулого року, жоден підприємець не відповів, що йому легко працювати.
Двома топ проблемами, як і у Львові, одеські підприємці визначили труднощі з логістикою та зниження купівельної спроможності населення, на третьому місці - відтік персоналу за кордон. Надалі компанії планують зосередитись на підтримці діяльності компанії в умовах воєнного стану, виході на нові ринки, а також мають в планах оптимізацію штату компанії.
Усі компанії повідомляють, що понесли втрати внаслідок воєнних дій. При цьому оцінки підприємців розділилися навпіл, одна половина оцінює втрати до 50%, а інша - більше за 50%. Прибуток не отримала жодна з опитаних асоціацією компаній.
Дніпро
Більшість компаній, а саме 75%, оцінюють умови ведення бізнесу як складні (минулого року таких було 52%), і 25% - як задовільні. При цьому до релокейту бізнесу змушені були вдатися 19% підприємств.
До топ-проблем регіону підприємці віднесли втрату активів на окупованих територіях, труднощі з логістикою та відтік персоналу закордон. Окрім підтримки діяльності в умовах воєнного стану, компанії зосередяться на виході на нові ринки та будуть змушені вдаватися до скорочення видатків.
"Четверта частина бізнесів повідомляють про втрати більше 50% від доходів, а інші 75% - про втрати, що не перевищують 50% від доходів", йдеться у повідомленні.
Харків
"Підприємці Харкова зі зрозумілих причин найгірше оцінили умови, в яких їм доводиться наразі працювати. Водночас 14% харківських підприємців вдались до релокації в межах України.
Майже всі опитані нами компанії, а саме 93% повідомили, що їм складно вести бізнес, і тільки 7% вважають поточні умови задовільними. Минулого року складно було 45%, а задовільну оцінку давали 41% респондентів", - кажуть в ЄБА.
Основними проблемами на даний момент бізнес у Харкові вважає відтік персоналу закордон, зниження купівельної спроможності населення та втрату активів на окупованих територіях.
А у подальшому компанії планують зосередитися на підтримці діяльності в умовах воєнного стану, планують оптимізацію штату компанії та забезпечення можливості співробітникам працювати дистанційно.
Не всі компанії наразі в змозі оцінити масштаби втрат через розташування філій чи офісів на окупованих територіях. Водночас 57% компаній вже оцінюють свої втрати в розмірі більше 50% від доходів, і ще 28% - до 50%.
Опитування проводилося з 15 серпня до 21 вересня, участь у дослідженні взяли представники 90 компаній з регіональних офісів Європейської Бізнес Асоціації.
Економічна правда