Думка експерта: Чиновники можуть "грати" з цифрами в деклараціях
Дізнатися реальне фінансове становище чиновника і його сім'ї з декларації дуже складно.
Про це заявив фінансовий менеджер Юридичної компанії "Алексєєв, Боярчуков і партнери" Юрій Лец.
"Минуло 18 років, а Україна залишається найбільш корумпованою країною в Європі", - сказав він.
Він зазначає, що реальні кроки по боротьбі з корупцією були зроблені 14 жовтня 2014 року, коли Верховна Рада проголосувала за низку антикорупційних законів, головний з яких - Закон України "Про запобігання корупції", який діє з 26 квітня 2015 року.
Однак, декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за 2014 рік подавалися ще за старою формою.
За словами Леца, відповідно до Закону про корупцію нова форма декларації почне діяти з моменту початку роботи системи подачі і оголошення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Про початок роботи такої системи має бути прийняте рішення Національного агентства з питань запобігання корупції.
Фінансист нагадує, що вказане Агентство було створено 18 березня 2015 року і повноцінно запрацює тільки до кінця 2015 року. Отже, поки про створення нової системи подачі і оголошення декларацій не йдеться.
Для удосконалення процедури подання звітності необхідно виключити з чинної системи усі наявні неточності та запозичити досвід інших держав, які успішно провели антикорупційну реформу.
"Про реальне фінансове становище чиновника і його сім'ї дізнатися з декларації дуже складно. І справа не в тому, що не всі активи відображаються декларантом, а сама суть, терміни і форма декларації не дозволяють цього зробити. На сьогоднішній день при заповненні декларації виникає безліч питань , які слід виключити при розробці нової системи ", - говорить Лец.
Фінансовий менеджер наводить конкретний приклад, як чиновники можуть "грати" з цифрами в деклараціях.
Він нагадує, що в антикорупційній декларації в пункті 18 розділу ІІ "Відомості про доходи" чиновникам необхідно вказати про дохід від продажу цінних паперів та корпоративних прав".
В той же час, відповідно до Податкового кодексу, до складу загального річного оподатковуваного доходу включається позитивне значення загального фінансового результату операцій з інвестиційними активами за наслідками такого звітного (податкового) року.
"Тобто, якщо інвестиційний актив був придбаний в 2014 році, припустимо, за 20 тисяч гривень, і в цьому ж році був проданий за аналогічну ж суму, то між податковою та антикорупційною деклараціями виникнуть невідповідності, - вказує Лец.
По-перше, зазначає він, в антикорупційній декларації не будуть показані витрати на покупку інвестиційного активу, так як витрати до 80 тисяч гривень можна не відображати (або інвестиційний актив був придбаний, наприклад, задовго до подання декларації).
По-друге, продаж цього активу в будь-якому випадку необхідно показати в пункті 18 розділу ІІ "Дохід від продажу цінних паперів та корпоративних прав". Саме дохід, а не фінансовий результат.
"У такому випадку за фактом сума загального доходу антикорупційної декларації буде завищена на 20 тисяч гривень", - пояснює він.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"