Думка експерта: Економіку України врятує "зшивання" регіонів дорогами
Зшивання регіонів країни дорогами зможе запустити економіку України, поєднати Захід зі Сходом та Північ з Півднем, зробивши їх доступнішими один одному, а також це матиме політичні та соціальні позитивні результати.
Про це заявив експерт групи РПР "Дерегуляція економіки" Андрій Мартенс.
"Економічними наслідками є створення передумов для зростання ВВП по 2% щорічно. Кожна 1 гривня, вкладена у реконструкцію й капремонт доріг, ґенерує 1,6 грн. Будівельний процес призводить до розвитку суміжних галузей економіки (гірничо-видобувна, металургійна, придорожній сервіс)", - говорить експерт.
За його словами, якісні та довговічні дороги дозволять зменшити собівартість перевезень на 20-30%, зменшити витрати на утримання до 50%, підвищити життєвий цикл доріг удвічі, досягти якомога більшого імпортозаміщення.
Крім того, Мартнес каже, що нові робочі місця - близько 200 тис. у дорожній галузі та у 5 разів більше в суміжних галузях - дозволять частково зняти соціальну напругу в країні, посприяти розвитку територій, покращенню якості життя (медицина, освіта, культура, бізнес), міграції населення.
"Як наслідок - консолідація суспільства, створення передумов для міжнародного визнання, підвищення авторитету влади та, нарешті, зближення заходу зі сходом не лише фізично, а й світоглядно. Окрім того, близько 50-60 млрд грн протягом 10 років за рахунок підвищення акцизу з 15 до 30% у вартості палива та інвестицій. Кошти мають поступати напряму на окремий рахунок та прозоро розподілятися", - каже експерт.
За його словами, іншим кроком змін виконавчої влади мала би бути ліквідація, а не реанімація "Укравтодору".
Натиснути для збільшення |
Крім того, на його думку, функцію контролю варто передати незалежним інжиніринговим компаніям, які нестимуть фінансову відповідальність за обсяги підрядних робіт.
"На його місце має прийти інша структура, наприклад, департамент доріг у складі Мінінфраструктури. Ця структура є розпорядником коштів. Вона має бути оптимальною за чисельністю і замість 1200 співробітників "Укравтодору" разом з обласними службами мати не більше 25-30 в Департаменті і 100-150 в областях. Всі процедури закупівель мають бути абсолютно прозорими, а бізнес-процеси оптимізовані", - констатує він.
Натиснути для збільшення |
"Гарантію якості робіт та послуг пропонується забезпечувати через страхові компанії. А функції експлуатаційного утримання доріг пропонується передати на конкурентний ринок за участі приватних та держкомпаній. "Автодороги України", що є фактично монополістом на цьому ринку, слід роздержавити до рівня райавтодорів та ДЕУ", - підсумував Мартенс.
Експерт констатує, що саме до цього рівня, тому що створення АО на базі облавтодорів з передачею акцій ОДА не вирішить питання розведення функцій замовника та підрядника й не сприятиме розвитку ринку послуг з експлуатаційного утримання місцевих доріг.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"