Думка експерта: До чого призведе нарощення виробництва зерна
Нарощення виробництва зерна може призвести до серйозних проблем для учасників ринку.
Такої думки дотримується начальник відділу з питань АПК ДП "Держзовнішінформ" Олександр Одосій.
За його словами, протягом останнього десятиліття Україна суттєво наростила обсяги виробництва зернових та олійних культур - з 38-42 млн. тонн в 2001-2005 роках, до 46-57 млн. тонн в 2008-2012 роках.
В поточному році валовий збір зернових культур може вирости до рекордних 58-62 млн. тонн, при цьому остаточна цифра залежатиме від врожаю кукурудзи, адже на сьогодні уже зібрано близько 32,2 млн. тонн ранніх зернових.
За прогнозами Міністерства аграрної політики та продовольства України вітчизняні сільгоспвиробники зберуть близько 26 млн. тонн кукурудзи, за оцінкою МСГ США - 29,0 млн. тонн (липневий прогноз – 26,0 млн. тонн), а Українська зернова асоціація оцінює даний показник на рівні до 32 млн. тонн.
Враховуючи те, що частина зернових виробників все ще знаходиться "в тіні" та не зовсім прозоро звітують стосовно посівних площ та обcягу зібраного збіжжя, то останню оцінку можна вважати цілком ймовірною.
Окрім того, планується зібрати 8,5-9,0 млн. тонн соняшнику, 2,5-2,7 млн тонн сої та понад 2 млн тонн ріпаку.
В Україні офіційно закріплена стратегічна ціль збільшити виробництво зерна до рівня 80 млн. тонн, що робить серйозні виклики як бізнесу, так і владі. Адже уже сьогодні учасники зернового ринку зіштовхуються з низкою проблем, наголошує Одосій.
По-перше, в Україні не вистачає потужностей зі зберігання збіжжя. За останніми даними, в Україні на сьогодні працює понад 650 сертифікованих зерносховищ місткістю близько 31-32 млн. тонн.
Інші склади та елеватори або не можуть надавати якісні послуги або не мають належного технічного оснащення. Тобто навіть при врожаї зерна у 58 млн. тонн та олійних культур на рівні 13 млн. тонн (разом більше 71 млн. тонн) відчувається суттєвий дефіцит складських ємностей.
По-друге, українські порти можуть в місяць перевалювати на експорт до 2,8-3,0 млн. тонн зерна (окрім зимового періоду). Тому зі збільшенням виробництва необхідно нарощувати логістичні потужності.
Третім проблемним питанням залишається транспортна система, адже на сьогодні в Україні налічується близько 10,8 тис. вагонів зерновозів, з яких 1,5-1,7 тис. знаходяться в оренді в країнах СНД та близько 1,5-1,6 тис. – на планових ремонтах.
Для внутрішнього ринку залишається менше 8 тис. вагонів-зерновозів, при тому що в перші роки незалежності їх налічувалось близько 15 тис. При цьому, в найближчі 5 років "Укрзалізниця" не планує закуповувати або будувати вагони даного типу.
Як правило зростання врожаю зерна призводить до зниження цін, і поточний сезон не став виключенням (спрацював класичний закон попиту-пропозиції). В останні 10 років, коли врожай в Україні знижувався, спостерігалося збільшення рентабельності (в 2010-2012 роках рентабельність виробництва зерна знаходилась на рівні 14-26%).
Винятком були лише періоди, коли світовий баланс зерна ускладнювався, світові перехідні запаси зерна зменшувалися, і спостерігався високий попит на українське зерно. В поточному році майже усі великі країни-експортери зерна очікують високі врожаї, тому вітчизняним компаніям доведеться витримувати жорстку конкуренцію за ринки збуту.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"