У законопроектах про ринок земель прописані необґрунтовані розміри приватних володінь - експерт
В обох законопроектах "Про ринок земель" (реєстраційні №9001 від 18 липня 2011 року та №9001-1 від 19 липня 2011 року) розміри земель сільськогосподарського призначення, що можуть бути у приватній власності однієї особи, складають 1500 і 2100 га.
Але такі розміри є необґрунтованими.
Про це заявив учений у галузі економіки та земельних відносин, доктор економічних наук, професор, академік НААН, співавтор трьох земельних кодексів Леонід Новаковський в інтерв’ю "Дзеркалу тижня. Україна".
За його словами, 2200-2300 га - це оптимальна площа сільгосппідприємств за радянських часів, колгоспів і радгоспів.
"Але тоді поля вписувалися в адміністративно-територіальні межі, функціонувала контурно-меліоративна система, сівозміни, не те, що сьогодні", - пояснив академік.
"Та й навіщо видумувати якісь цифри, якщо у Земельному кодексі існує обмежувальна норма - у приватній власності однієї особи може перебувати до 100 га. Ми ж нею жодного разу не скористалися: запровадили її з 1 січня 2002 року й одразу оголосили мораторій. Давайте попрацюємо спершу зі ста гектарами!", - підкреслив він.
Новаковський також повідомив, що при розробці законопроектів як варіант пропонували навіть 5000 га.
Водночас у Франції, наприклад, максимальна площа землі в одних руках становить 125 га, в Іспанії - 250, Угорщині - 300, Польщі - 500, у США - 800 га (але за таких розмірів фермер втрачає будь-яку підтримку з боку держави).
"Наші законодавці зазіхнули на 1500 і 2100 га. При цьому законопроекти не обмежують площі земель, які можуть надаватися в оренду", - додав професор.
Таким чином, на його думку, обидва законопроекти орієнтовані на створення або розвиток надвеликих господарств, на концентрацію земельної власності, що призведе до подальшої руйнації сільської поселенської мережі та до обезземелення селянства.
"Щоб передати 2100 га у власність, треба, по суті, відібрати землю у 525 селянських господарств (за середнього розміру паю 4 га)", - пояснив експерт.
"А як економічно або організаційно сформувати господарські структури у сільській місцевості залежно від адміністративного поділу території, в ув’язці з колишніми територіями сільських рад і сільських населених пунктів? Про це в обох законопроектах немає і натяку", - підкреслив Новаковський.
На його переконання, передбачені законопроектами форми проведення земельних торгів виключно на умовах аукціону на практиці призведуть до того, що у існуючих фермерських господарств просто відберуть орендовані землі, оскільки фермери не зможуть на рівних конкурувати з агрохолдингами при набутті права на землю. Насамперед через фінансову скруту.
Тим часом обидва законопроекти не пропонують будь-якого захисту фермерства.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"