Арбузов збирає детальну інформацію про клієнтів банків
У банків залишилося всього два тижні, щоб сформувати і передати в Національний банк дані про всіх своїх клієнтів.
Клієнти "Альфа-банку" при знятті готівкових коштів через банкомат побачили в чеках запрошення прийти у відділення банку з паспортом для проходження ідентифікації, пише "Комерсант Україна".
У колл-центрі установи пояснили, що ідентифікація проводиться на вимогу НБУ (постанова N22), згідно з яким всі клієнти банків повинні надати детальні анкети про себе до 22 жовтня.
При цьому у відділеннях банку давно висять відповідні оголошення, всім клієнтам пропонують пройти анкетування.
Своєю постановою НБУ з 22 квітня змінив норми положення "Про здійснення банками фінансового моніторингу" і дав банкам півроку на збір розширених даних про клієнтів.
Кожна фізична особа зобов'язана в спеціальній анкеті вказати свої паспортні дані, ідентифікаційний номер, місце роботи, посаду, контактний номер телефону та адресу електронної пошти.
Повинна бути оцінена репутація і рівень ризиків при проведенні фінансових операцій клієнта.
Вказуються послуги, якими він користується, номери усіх рахунків в інших банках, приналежність до "публічних діячів або пов'язаних з ними особам".
Клієнт зобов'язаний розкрити інформацію про своє рухоме і нерухоме майно, рахунки в цінних паперах, спрогнозувати обсяг операцій за рахунками і вказати джерела походження доходів.
Ідентифікація юридичних осіб, резидентів і нерезидентів, містить повний зріз про проведену ними господарську та фінансову діяльність із зазначенням осіб, які мають доступ до майна підприємств.
За ризиковими клієнтами дані збиралися до 22 червня, по всіх інших - до 22 жовтня.
Банки не афішували збір цієї інформації, але з наближенням терміну подання звітів в НБУ активізувався, наприклад, "Райффайзен Банк Аваль".
"До мене звернулися кілька обурених клієнтів банку - юридичних осіб, у яких зажадали надати анкети всім своїм співробітникам, які мають зарплатні картки", - сказав керуючий партнер юридичної компанії "Кравець, Новак і партнери" Ростислав Кравець.
В інших установах стверджують, що або не знають про постанову, або проводять ідентифікацію, не запрошуючи клієнтів до банку.
"Це вимога обумовлена законом з 2002 року. На початку року Нацбанк попросить провести ідентифікацію, уточнивши дані клієнтів. Ми проводимо ідентифікацію клієнтів у штатному режимі в залежності від ступеня ризику один, два або три рази на рік. Зараз на місцях ми не викликаємо клієнтів" , - зазначив начальник відділу фінансового моніторингу "Дочірнього банку Сбєрбанку Росії" Ігор Скрипников.
"Ми проводили ідентифікацію протягом всього цього періоду, тому ніякого ажіотажу зараз немає", - заявив заступник голови правління "ВіЕйБі банку" з роздрібного бізнесу Антон Шаперенков.
Якщо клієнт не встигне до 22 жовтня, йому можуть відмовити в проведенні операцій за рахунком.
Рішенням НБУ передбачена спрощена ідентифікація клієнтів із низькою ймовірністю занять легалізацією кримінальних доходів, але банки виконують побажання НБУ, дізнаючись максимально можливий обсяг інформації.
Подібну педантичність юристи пояснюють бажанням мати можливість чинити тиск на клієнтів у разі невиконання ними умов договору.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"