Україна врятувалася від повноцінної паливної кризи, але проблеми залишилися
Від повноцінної кризи на ринку нафтопродуктів Україну в черговий раз врятувала відкритість ринку та диверсифікована система постачання.
Саме цим ринок нафтопродуктів відрізняється від ринку природного газу, де Київ має справу з монопольним постачальником, пише у статті для тижневика "Дзеркало тижня. Україна" директор ТОВ "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн.
Автор зазначає, що інформація про напружену ситуацію на ринку через масоване вивезення бензину до Росії, зниження поставок з Білорусі спричинила місцями несподіваний ефект.
Зазвучали звинувачення у нагнітанні паніки серед споживачів і навіть у певній медіапідготовці ринку до підвищення цін.
"Але в іншому виникає запитання: може, треба йти за російським сценарієм, коли АЗС почнуть масово зупинятися, і потім буде заявлено, що вся причина - у вивезенні бензину з країни тощо? Хіба ж жарт, дестабілізовано поставки з двох найбільших напрямків - Лисичанська та Мозиря. На піку сезонного споживання палива можна зрозуміти і прийняти все, але тільки не загрозу нестачі ресурсу", - пише Куюн.
На думку експерта, можна впевнено говорити про те, що дефіцит нафтопродуктів вже зробив свій вплив, нехай і не такий очевидний, як зупинка заправок.
"Гадаю, саме через невизначеність з ресурсом на місяць змістилося згадане зниження цін, якого багато хто з аналітиків очікував іще наприкінці травня. Як знижувати ціни і провокувати збільшення продажів, якщо не знаєш, де взяти товар? Початок зниження наприкінці червня свідчить про те, що ринок знайшов вихід із ресурсного глухого кут", - відзначив він.
"Другий місяць поспіль реальний попит із боку українських контрагентів становить близько 70 тис. тонн, або вдвічі більше, ніж було заплановано на травень і червень за довгостроковими договорами", - розповідає про український ажіотаж представник литовського концерну "Орлен Летува".
Він прогнозує, що в червні його компанія продублює травневий рекорд поставок в обсязі 50 тис. тонн.
Крім того, компанія "Ромпетрол-України" - дочірня структура румунського концерну - у червні була змушена замовити танкер бензину А-92, який в останній раз завозила в Україну три роки тому.
Включився в процес і "Приват", також приступивши до поповнення запасів із допомогою імпорту.
Група поставила 40 тис. тонн низькосірчистого дизпалива екзотичного для наших широт американського виробництва.
Куюн вважає, що події травня і червня стали хорошим іспитом для ринку і уроком для його кураторів в уряді.
Тим більше що проблеми, швидше за все, не закінчилися.
Криза в Росії перейшла в приховану фазу, паніки нема, але РФ почала завозити паливо звідки тільки можна.
Відсутність офіційної інформації змушує припустити, що ЛИНІК продовжить значні відвантаження бензину до РФ.
За словами експерта, не все гладко і з Білоруссю. Одним із антикризових заходів із боку російського уряду стало запровадження підвищеного експортного мита на бензини.
Його розмір - 407 доларів за тонну - дозволяє назвати мито загороджувальним.
Як повідомлялося, експорт бензину А-92 виробництва ПрАТ "ЛИНІК" (Лисичанський НПЗ, належить ТНК-ВР) у травні 2011 року склав 89,6 тис. тонн, бензину А-95 - 10,9 тис. тонн.
Це становить 75% від травневого обсягу виробництва бензину цим НПЗ, на який минулого місяця припало більше половини національного виробництва нафтопродуктів.
На думку експертів, саме це стало причиною того, що запаси бензину на складах українських нафтопереробних заводів станом на 20 червня склали 34,5 тис. тонн, що є мінімальним рівнем за останні два роки.
Це в три рази менше середнього рівня запасів з початку 2011 року.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"