У пенсійній реформі Україні варто пригадати минулий досвід - експерт

Неділя, 10 липня 2011, 18:55

Недержавні пенсійні фонди в Україні слід вважати не чужоземним запозиченням або передчасним явищем, а відновленням незаслужено забутих джерел, що існували в минулому і можуть бути корисними сьогодні та в майбутньому.

Про це написав кандидат технічних наук, військовий пенсіонер Олександр Ткач у статті для тижневика "Дзеркало тижня. Україна".

Автор відзначає, що у дореволюційній Україні функціонували три "рівні" пенсійної системи, досить подібні до сучасних: 1) державна (бюджет) - для окремих громадян; 2) приватна емеритальна (аналог солідарної пенсійної системи); 3) приватна накопичувальна (сучасні НПФ).

Відомо, що 1897 року в Україні успішно функціонували понад 200 пенсійних кас - аналогів сучасних НПФ.

Реклама:

Про ефективність такої "багаторівневої" системи, на думку Ткача, свідчить той факт, що наприкінці ХІХ ст. пенсія полковника, виплачувана йому скарбницею, становила 575 рублів на рік, тоді як виплата з пенсійної каси, куди він впродовж 35 років служби щомісяця сплачував 6% жалування, - 863 рублів.

Ці вище три "рівні" системи відповідно забезпечували і пенсійні виплати з трьох джерел, представлених: 1) скарбницею (бюджетом); 2) емеритурою, а згодом - пенсійною касою страхового типу, участь в якій була обов'язковою як для працівника, так і для роботодавця; 3) пенсійною касою або страховою компанією чи комерційним банком, участь у сплаті внесків до яких була добровільною.

Ткач відзначає, що відомі події 1917 року не могли не позначитися і на самому існуванні в Україні пенсійних кас, їхніх вкладників та учасників.

Все, що було на теренах України, більш як на 70 років стало державним - як підприємства, організації, фінансові установи, так і, власне, пенсійна система.

Натомість, за його словами, у багатьох країнах Європи пенсійні каси, НПФ і страхові компанії поступово стали невіддільною частиною ринкової економіки та продовжують розвиватися.

На сьогодні серед членів Європейського Союзу і НАТО немає країн, де не працювали б НПФ.

Якщо на початку 1940-х років у США кожен п'ятий працівник був учасником НПФ, то сьогодні - кожен другий, тоді як в інших країнах "старої" Європи - кожен четвертий.

При цьому відзначається бурхливе зростання фондів, їхніх активів та кількості учасників не тільки за океаном чи в Західній Європі, а й у державах колишнього соцтабору на теренах Східної Європи (Польщі, Угорщині, Болгарії, Словаччині, країнах Балтії), Росії, Казахстану.

Не є винятком і Україна, де НПФ працюють з 2004 року.

На переконання Ткача, цей забутий досвід має бути використаний нащадками під час реформування пенсійної системи.

"Сучасним реформаторам замість того, щоб "продавлювати" закон, написаний з урахуванням "найкращого зарубіжного досвіду", та нав'язувати суспільству монополіста другого рівня пенсійної системи у вигляді накопичувального фонду, доцільно звернути увагу на забутий вітчизняний та сучасний європейський досвід", - завважує Ткач.

Адже другий рівень у цих країнах представлений в основному корпоративними і професійними пенсійними системами, що функціонують на базі відповідних НПФ, створених з ініціативи профспілок.

"Все це розпочиналося там з пенсійних кас, що однаково успішно працювали в інтересах як державних службовців, так і простих робітників", - пише автор.

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!