Думка експерта: Бойко створює видимість роботи "Одеса-Броди" і вітчизняних НПЗ
Міненерго заявило про початок реалізації проекту постачання азербайджанської нафти нафтопроводом "Одеса-Броди" на два західноукраїнські НПЗ - у Дрогобичі Львівської області та у Надвірній Івано-Франківської області.
Після двомісячного простою нафтопроводу "Одеса-Броди" міністерство зробило спробу одним пострілом убити двох зайців: створити видимість роботи "Одеса-Броди" без участі Білорусі і створити видимість завантаження нафтою і роботи вітчизняних НПЗ, заявив у коментарі "Економічній правді" експерт Інституту енергетичних досліджень Юрій Корольчук.
"80 тис. тонн азербайджанської нафти будуть розділені між Дрогобицьким НПЗ і Надвірнянським НПЗ, які контролюються групою "Приват". До речі, це вже не перше спільне справа голови Міненерго і "Привату" під час цього міністерського сезону Юрія Бойка. Так що лаври "ілюзіоніста" слід ділити порівну з "Приватом", - зазначив експерт.
При цьому Корольчук акцентував увагу на тому, що в останні роки робота західноукраїнських заводів звелася практично до "нуля".
Зокрема, НПЗ у Дрогобичі у 2010 році переробив 347 тис. тонн нафтової сировини при проектній потужності 3,2 млн. тонн за рік, НПЗ у Надвірній - 187 тис. тонн (проектна потужність 2,6 млн. тонн).
"Разом два заводи забезпечили всього 4% всієї нафтопереробки в Україні. І цьому є своє пояснення: обидва заводи з технічної сторони вже становлять навіть не позавчорашній день, а "печерний" рівень роботи НПЗ. Глибина переробки нафти на Дрогобицькому НПЗ становить 59%, на Надвірнянському НПЗ - 61%. Третій завод, контрольований групою "Приват", Кременчуцький НПЗ має глибину переробки вище - близько 80%", - наголосив експерт.
"Ігноруючи закони економіки, якісну нафту доставляють на технічно відсталі заводи. Кращий варіант - переробити її на Кременчуцькому НПЗ. Тим більше що в 2010 році "Приват" уже переробляв азербайджанську нафту саме в Кременчуці. Та й ціна на Azeri Light достатньо висока і в травні склала 117 доларів за барель. Плюс транспортні витрати на доставку нафти танкерами і перевалку в Одеському порту", - відзначив він.
На думку Корольчука, у проекті поставок азербайджанської нафти на заводи в Західній Україні проглядається більше політичної складової, ніж реального бажання завантажити "Одеса-Броди", дати роботу для НПЗ у Дрогобичі та Надвірній і забезпечити цінову вплив на ринок пального.
"Додатковим підтвердженням служить і поява ще в минулому році інформації про офіційну відмову керівництва двох НПЗ від переробки "легкої нафти" неросійського походження, яка мотивувалася високою ціною сировини при низькому виході нафтопродуктів", - наголосив він.
"З огляду на економічну невигідність постачань азербайджанської нафти на заводи в Західній Україні і яскраву політичну складову в цьому проекті малоймовірно, що такі поставки стануть систематичними. Їх мета - створити ілюзію роботи "Одеса-Броди" і завантаження нафтою вітчизняних НПЗ. Водночас, залишається невирішеним питання роботи "Одеса-Броди" для транзиту венесуельської (азербайджанської) нафти для Білорусі", - підсумував експерт.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"