Споживач практично не захищений від недобросовісних продавців - ескперт
Звичайний український споживач практично не захищений від недобросовісних продавців.
При цьому захистити свої права в судовому порядку споживачеві в більшості випадків надзвичайно складно, а іноді просто неможливо.
Про це заявив Максим Папуша, голова правління Київської міської організації "Союз споживачів України", передає ЛІГАБізнесІнформ.
Так, за словами Папуши, організація вирішила перевірити ефективність захисту прав українського споживача шляхом їх реалізації різними способами:
- Самостійне звернення споживачів до суду; - Звернення споживача в Управління із захисту прав споживачів України; - Звернення споживача в громадську організацію з захисту прав споживачів.
Так, реалізовуючи перший варіант, організація від імені споживача підготувала ряд судових звернень проти порушень прав з боку ряду торгових мереж.
З'ясувалося, що судова тяганина з торговою мережею пов'язана з чималими труднощами.
Так, за словами Папуши, вплутуючись в судову тяганину, наприклад, з торговою мережею звичайному споживачеві необхідно розуміти, що це забере у нього не тільки багато часу, а й грошей.
"Суд тривав дуже довго. Ми подали позов восени 2009 року, а результати, судового рішення, отримали тільки у червні-липні 2010 року", - повідомив експерт.
Крім того, в силу того, що більшість українських споживачів не мають юридичних знань, вони повинні будуть змушені звернутися до фахівця.
За його словами, послуги юриста для представлення інтересів споживача в суді можуть обійтися йому в суму, починаючи від 5 тис. гривень.
Таким чином, справа в суді першої інстанції може розглядатися півроку, при чому споживачеві далеко не завжди вдається довести, що придбаний товар був неякісним.
"Я думаю, що на сьогодні український споживач через суди не захищений. Це - профанація. Може бути, суд і захистить, але через кілька років", - вважає Папуша.
У свою чергу, звернення в Управління із захисту прав споживачів (УЗПП) не завжди приносили задовільні результати.
"По-перше, для того, щоб УЗПП провело перевірку і вийшло на підприємство, їм необхідна згода центрального органу виконавчої влади.
Спочатку вони отримують заява від споживача, потім відправляють до Держспоживстандарту на розгляд, і там вже вирішують, чи потрібно туди йти", - пояснив голова правління Союзу.
Попуша розповів, що не рідко в УЗПП відмовляли у перевірці, розгляді скарги по суті, так як вирішували, що вона не є суттєвою.
Тим часом, каже правозахисник, хоч УЗПП і може провести перевірку, воно, проте, не може підтвердити те, що перевірений товар є неякісним, так як не отримує фінансування на відбір зразків і проведення експертизи з боку держави.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"