Загадки відшкодування ПДВ по Януковичу

Понеділок, 25 грудня 2006, 16:30

До здобутків нового уряду прем’єра Віктора Януковича безсумнівно слід віднести успіх у скороченні простроченої заборгованості з відшкодування ПДВ до рівня 0,5 млрд грн.

Але разом з цим викликає неабияке здивування та деталь, що загальна сума заборгованості з відшкодування цього податку (куди також входить борг за непростроченими зобов’язаннями держави) зросла порівняно із 2005 р. на 3 млрд грн – до 7,2 млрд грн. А саме, до такого самого показника, який був у 2002 р. на час попереднього прем'єрства Януковича.

Причому, як наголосив президент України Віктор Ющенко на засіданні РНБО, що відбулося 15 грудня, левову частку "приросту невідшкодованих сум (ПДВ – Авт.) сформовано у вересні-жовтні" цього року.

Щоб розібратися в цій ситуації, достатньо звернути увагу на декілька нюансів.

Реклама:

По-перше, слід відзначити, що зростання заборгованості відбулося без зменшення безпосередніх видатків бюджету на відшкодування грошовими коштами. Тобто суми відшкодування ПДВ, що реально забезпечені грошима, не зменшилися, а навіть зросли на 0,5%.

По-друге, в загальній структурі відшкодування ПДВ досить значну роль відіграє спосіб відшкодування податку в формі заліку в рахунок майбутніх платежів цього податку.

Але ДПА скоротила відшкодування ПДВ саме таким чином у порівнянні з 2005 р. майже на третину, пообіцявши підприємцям взамін виплачувати борг грошима. Але реально поки що нічого не виплачено. Саме з цієї причини й виросла згадувана вище загальна заборгованість з відшкодування ПДВ.

Тобто, сумлінним платникам податку, які не збираються зникати і згодні, щоб їм відшкодували ПДВ бодай у зменшення майбутніх податкових платежів, фактично відмовляють навіть у такій послабленій формі відшкодування.

Таким чином, за рахунок збільшення заборгованності з відшкодування ПДВ уряд спромігся нашкребти понад 3 млрд грн зайвих грошей, які витрачаються невідомо на що. А обсяги відшкодування "живими грошима", де і зосереджено основну масу відкатів, фіктивного відшкодування та ручного управління, зосталися недоторканими.

Тому не дивно, що виконання плану відшкодування зараз коливається по областях від 1,9% до 222%. Зокрема, все ще поширена практика, коли питання відшкодування ПДВ вирішує тільки обласне або ще вище начальство, а податкові адміністрації нижчого рівня до цього ласого шматка не допущені.

Отже, чинна заплутана система ПДВ відкриває широченне поле для імпровізацій. Бо в Україні законодавство не регламентує, кому цей податок треба відшкодовувати грошима, кому – заліком, а кому можна "повісити" на заборгованість.

До того ж, для "зручності" чиновників, що бажають притримати в себе кошти, призначені для сплати ПДВ, законом "Про внесення змін до Закону України "Про податок на додану вартість" №2771 від 07.07.05 скасовано сплату пені за порушення терміну відшкодування ПДВ в 60 днів, що встановлений цим же законом.

Зважаючи на все це, вітчизняний уряд завжди міг розрахуватися з підприємцями так, аби і самому не "змарнувати" грошей, і щоб бізнес не мав ніяких претензій.

Так, у 2004 році уряд прем’єра Януковича успішно наслідував приклад "отця народів" Йосипа Сталіна, розрахувавшись за відшкодування ПДВ облігаціями на 1,9 млрд грн. Таким чином всю заборгованість з відшкодування цього податку було цілком погашено.

Казуси, подібні описаному, не є виключенням для обох урядів Януковича. Так, 2003 рік відзначився подвоєнням відшкодування і відповідним скороченням чистих надходжень від ПДВ в бюджет до рівня, нижчого від попереднього 2002 року на 1 млрд грн (хоча загальна сума ПДВ, зібраного перед відшкодуванням, була вищою на 3,5 млрд грн).

А у 2004 році заявки на відшкодування одразу зросли на третину – на 7 млрд грн, і якщо б цю вакханалію не зупинила революція, то тенденція до скорочення надходжень ПДВ могла б продовжуватися й далі.

У контрасті з цим показовим є 2005 рік, коли уряд Юлії Тимошенко зібрав вдвічі більше ПДВ завдяки посиленню боротьби з корупцією. Зокрема обсяг поданих заявок на відшкодування повернувся до рівня 2003 року, а фактично прийнято заявок було на 3 млрд грн менше, ніж у 2004 році, що свідчить про дієвість заходів проти спроб "доїти" бюджет через фіктивне відшкодування.

Тепер уряд затіяв косметичний ремонт під назвою "електронний облік податкових накладних", декларуючи вихід на європейський рівень адміністрування ПДВ.

Втім, влада так і не хоче помічати такого "європейського слона" як механізм ПДВ без відшкодування. Цей механізм вже ефективно діє в ЄС стосовно тих сфер, де найбільше шахрайств – будівництво, торгівля металобрухтом, послуги (консультаційні, рекламні, ліцензійні, фінансові, кадрові, агентські) тощо.

Це коло постійно розширюється, і тепер стоїть питання про перехід на новий механізм всієї економіки ЄС. Тоді термін повернення зведеться до нуля, і відшкодування як таке зникне взагалі, а з ним зникне і можливість для вільних імпровізацій навколо відшкодування.

Схоже, що уряд "виводить" Україну на європейський рівень такими манівцями, щоб триматися від нього якомога далі.

Володимир Рябошлик, Заступник Міністра економіки у відставці.

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!