Бюджет: Вето, якого "нєту"
На бюджет Президент наклав вето. Рішучий крок, але зміни до податкового законодавства, які, власне, теж є частиною бюджету, він все ж підписав. Можна радіти, що повернення "в зону" не відбулося, і схеми пільгового імпорту (для подальшого експорту без будь якої обробки) відхилено "в дусі зустрічних конструктивних ініціатив".
Більше приводів для радості, на жаль, немає. Втрималася стаття про повне звільнення від ПДВ брухту чорних металів з метою боротьби з фіктивним відшкодуванням ПДВ при експорті (у якості експерименту тільки на один рік, кольорові метали в експеримент не включили).
Фокус у тому, що 80% вітчизняного металобрухту іде не на експорт, а на внутрішні потреби чорної металургії, яка скористається дешевою сировиною за рахунок бюджету, який, у свою чергу, недорахує 1 мільярда гривень ПДВ (така собі субсидія для малозабезпечених олігархів).
Напевно, "любі друзі" з Донецька поплакались про збитки від нових цін на газ, а Президент забув нагадати їм про надприбутки в офшорах.
Інтрига у тому, що Європейський Союз теж вжив заходів проти шахрайства з відшкодуванням ПДВ при експорті металобрухту (Директива 2006/69/EC від 24.07.06), тільки зробив це у повній відповідності з оголошеною метою. В ЄС металобрухт не звільнили від ПДВ, а перевели на такий механізм стягнення, який не потребує відшкодування взагалі, а значить, виключає і фіктивне відшкодування. Зрозуміло, що заходи ЄС охопили не тільки чорні, а і кольорові метали. Чи відомо хоч щось про цей європейський шлях в наших коридорах влади?
Тепер про прожитковий мінімум (на прикладі осіб, які втратили працездатність). Сьогодні цей мінімум складає 366 грн на одну особу в місяць і згідно запропонованого бюджету з 1 січня зросте на 14 грн, до 380 грн, а далі протягом всього року "накинуть" ще 15 грн – до 395. Тобто тут проігноровані не те що нові комунальні тарифи, а навіть інфляція по інших товарах і послугах. Адже ціни протягом року зростуть більш ніж на 7%, а доходи непрацездатних – менше, ніж на 4%.
Далі, за розрахунками президентської команди: на 1 січня мінімум у фактичних цінах складе 406,6 гривні. Таким чином, Ющенко вимагає підняти прожитковий мінімум – на 26,6 гривень більше у порівнянні із закладеним в бюджеті. Це одна з причин вето.
Зробимо розрахунки і ми. На середину поточного року житлово-комунальні послуги в складі прожиткового мінімуму на одну особу фактично коштували 53 гривні. Тарифи зростають у 2,5 рази. Отже фактична вартість послуг тепер скаладає 132,20 грн, і тільки через зростання тарифів ЖКГ прожитковий мінімум повинен зрости на 80 гривень 20 копійок!
Величина мінімуму впливає на пенсії 12 мільйонів пенсіонерів. Тобто, пропозиція Президента коштуватиме бюджету 3,8 мільярди гривень (до речі, рівно стільки буде отримано від збільшення прибуткового податку з населення до 15% замість 13%). А фактична потреба, як бачимо, складає 11,5 мільярдів.
Аналогічна ситуація з мінімальними зарплатами. За весь 2007 рік її планується збільшити на 50 гривень. Нагадаємо, що тільки за 2005 рік її підняли на суму, майже у двічі більшу – 95 гривень.
Уряд робить наголос на реалізмі, на тому, що весь приріст доходів Державного бюджету цього року складе всього 20 мільярдів гривень. Проте хіба це не реальність, що у 2005 році він сягав 30 мільярдів?
Для досягнення цього достатньо відновити політику виведення коштів з тіні. Досвід 2005 року довів, що Україна може рухатися вперед, збільшуючи показники не на частки відсотків, а у рази.
Натомість у М. Азарова своя теорія про перекоси і про невиправдане випередження зарплат відносно продуктивності. "Як же ж це безвідповідально – так збільшувати соціальні виплати" – підбріхують Азарову соціалісти. В перекладі це означає: не для того уряд В. Януковича повернувся до влади, щоб вилучати до бюджету доходи тіньовиків і давати пристойні доходи людям
Схоже, що по-азаровськи реалістичним є і Президент, масштаби його зауважень легко можуть бути виконані урядом, суттєво нічого не змінюючи. Буде не подолання, а повне задоволення вето.
Принаймні, ситуація стає все більш ясною.
Звернімо увагу на ті кричущі недоліки, з якими погодився Президент:
– підвищення прибуткового податку до 15% (з цієї нагоди лише заявлено про перегляд кредитування місцевих бюджетів).
– закриття оплати комунальних послуг за знецінені заощадження (коли такий захід, як ніколи, потрібен).
– акциз на бензин з біодобавками знизять не до 30 (до 15 коп. на літр), а до 42 євро (до 20 коп. на літр) в інтересах бензинових монополістів. І відбудеться це не з 1 січня 2007, а лише "після затвердження Кабміном переліку підприємств, які мають право виробляти бензини моторні сумішеві з добавками на основі біоетанолу і правил зберігання та реалізації таких бензинів в роздрібній мережі". Отже, тепер в руках у Кабміну всі можливості для відстрочування здешевлення бензину до безкінечності.
Йдеться про дуже важливий Закон про біосуміші, прийнятий зовсім недавно, на початку цього року, для послаблення енергетичної залежності. Ставка акцизу на звичайний бензин зараз складає 60 євро за тонну (29 копійок на літр). Було прийнято, що з 2007 року ставка акцизу буде зменшена вдвічі – до 30 євро (15 коп на літр) для сумішей з добавками біоетанолу, який виробляється з кукурудзи, меляси та іншої рослинної сировини.
Проте бензинові монополісти дбають лише про утримання цін вищими від світових (якщо брати без акцизу і ПДВ) і не хочуть, щоб вже поділений ринок бензину хоч трохи потіснило біопаливо. Так Україну відводять від загальносвітової тенденції: ЄС планує довести частку біопалива до 5,75% у 2010 році.
– збільшення на 600 млн. гривень видатків на обслуговування зовнішнього державного боргу, при тому, що його граничні розміри залишилися незмінними. Це внесено у 2-ге читання в останній момент заради тих фірм, які заробляють на наших боргах. Екс-міністр фінансів Віктор Пинзеник пишався тим, що зміг значно знизити ставки відсотків по Державному боргу, тепер такі фірми надолужують втрачене…
Володимир Рябошлик - екс-замміністра економіки
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"