Помилка 404
Вибачте, такої сторінки не знайдено
Error 404. Sorry, the page is not found
Минають останні безтурботні дні бабиного літа, на зміну яким не забариться прийти прискіплива аналітична осінь.
За традицією, експерти з різних сфер життєдіяльності країни наввипередки пропонуватимуть українській та світовій спільноті свої варіанти оцінки здобутків та помилок українського політикуму в насиченому подіями 2006 році.
На фоні заяложеної риторики щодо політико-стратегічних прорахунків помаранчевої влади і несподіваного повернення до керма держави регіоналів, набагато цікавішими обіцяють бути враження аналітиків від поступу та втрачених можливостей України в царині економічного життя.
Предметом найгостріших економічних дискусій цього року має шанс стати ситуація, що складається навколо останніх суперечливих тенденцій у сфері іноземних інвестицій.
Помилка 404Вибачте, такої сторінки не знайденоError 404. Sorry, the page is not found |
В епіцентрі занепокоєння – негативні для національного інвестиційного середовища наслідки прогресування нових форм нехтування правами іноземних компаній в Україні та неадекватна, а в деяких випадках - абсолютно неприйнятна реакція на це з боку ключових органів державного управління.
В 2006 році жертвами найбільш резонансних атак на бізнесові інтереси іноземних інвесторів в Україні стали 2 корпорації світового рівня: норвезька телекомунікаційна компанія "Теленор" та міжнародна сільськогосподарсько-продовольча корпорація "Бунге".
Вдаючись до маніпуляцій судовою системою та сумнівних PR-технологій, певні бізнесові інтереси в обох перерахованих випадках діяли з метою позбавити зазначених іноземних інвесторів – мажоритарних акціонерів відповідних українських компаній – їхнього законного права власності.
Подібні намагання виштовхнути від України передові іноземні корпорації суперечать національним економічним інтересам держави, оскільки завдають серйозної шкоди її інвестиційній привабливості та міжнародній репутації в цілому.
Звичайно, фінансові групи створюються саме з метою примноження власного капіталу та збільшення сфери свого економічного впливу, а не для піклування про національні інтереси відповідних країн.
З неетичними методами ринкової боротьби таких бізнес-піраній можна не погоджуватись, але дивуватись їм наврядчи варто.
Набагато складніше зрозуміти небажання усвідомити всю серйозність ситуації представниками центральних органів влади, для яких захист національних інтересів України є прямим конституційним обов‘язком.
Яскравим прикладом недалекоглядності та безвідповідальності позиції української влади щодо наслідків нападів на право власності для інвестиційного клімату в державі стали нещодавні події в корпоративному протистоянні між компаніями "Теленор" та "Сторм", що володіють відповідно 56,5% та 43,5% акцій мобільного оператора "Київстар".
В центрі конфлікту, нагадаємо, знаходяться намагання "Сторму", міноритарного акціонера, отримати рівні з "Теленором" права по управлінню компанією, ринкова вартість якої на сьогодні, за найконсервативнішими оцінками, становить 5 мільярдів євро.
Задля досягнення цієї мети, починаючи з 2005 року, представники "Сторму" невпинно бомбардували суди України вимогами визнати недійсними положення статутних документів "Київстару", свого часу свідомо і добровільно підписаних обома компаніями.
Слід окремо зауважити, що за публічно задекларованими "Стормом" мотивами його боротьби за рівність прав акціонерів в "Київстарі" стоять набагато серйозніші геоекономічні інтереси потужної російської фінансової групи "Альфа", яка є стовідсотковим власником "Сторму".
Так, на зустрічі з президентом Росії В. В. Путіним, що відбулась 9 серпня поточного року, представник керівництва "Альфи" Петро Авен заявив, що група має намір створити на теренах СНД найбільшу телекомунікаційну корпорацію з центром у Москві.
Користуючись недосконалістю українського законодавства, яке, на відміну від переважної більшості розвинених країн, не містить анти-монопольних приписів, які б забороняли одній компанії володіти більш ніж одним оператором мобільного зв‘язку, "Альфа" повільно але впевнено закріплює свої позиції в Україні.
Вже на даний момент, окрім вищезгаданих 43,5% "Київстару", їй прямо та опосередковано належать значні частки в таких українських мобільних операторах як "Голден Телеком", "Астеліт" (торгова марка "Life:)") та "Українські радіосистеми" (торгова марка "Beeline").
Звідси й підвищений інтерес росіян до "Київстару", адже без повного контролю над цим лідером українського ринку мобільного зв‘язку, реалізувати свій мега-план "Альфі" наврядчи вдасться.
Оскільки всі попередні спроби вирішити цей багаторівневий за змістом корпоративний конфлікт між "Теленором" та "Стормом" в судах нижчої інстанції не принесли бажаного результату, справу згодом було передано до Верховного Суду України.
Обидві сторони процесу неодноразово заявляли, що результатом засідання ВСУ, що відбудеться 3 жовтня, повинно стати прийняти об‘єктивного та неупередженого рішення, яке поставить остаточну крапку в цій суперечці.
Проте, не зважаючи на важливість дотримання принципу незалежності правосуддя та неприпустимості будь-якого тиску на суддів, особливо в ситуації, що стосується захисту прав іноземного інвестора, минулого тижня відбулися зустрічі між представниками вищого керівництва "Альфа груп" та президентом і прем‘єр-міністром України.
Згідно з інформацією, розповсюдженою відповідними державними прес-службами, проведені зустрічі стосувались виключно загальних аспектів діяльності "Альфа-груп" в Україні.
Цих формальних запевнень, однак, наврядчи буде достатньо, щоб переконати іноземних інвесторів, які схвильовано спостерігають за перебігом подій навколо "Київстару", в тому, що "нейтральні" переговори між "Альфою" та владою не матимуть ніякого впливу на результат засідання 3 жовтня.
Щоб зрозуміти масштабність шкоди, яка може бути заподіяна Україні, якщо "Теленору" не буде надано можливості об‘єктивно відстояти в ВСУ правоту своєї позиції, достатньо пригадати наслідки минулих інвестиційних скандалів навколо компаній "Моторола" та "Гала Радіо".
В обох випадках інформація про нехтування правами іноземних інвесторів в Україні стихійно поширилась далеко за її межі, що звело нанівець майже всі попередні здобутки національної інвестиційної політики.
Про нищівний потенціал анти-репутаційних хвиль, що можуть здійнятись в результаті втрати довіри до України світового телекомунікаційного лідеру, можна тільки здогадуватись.
Корпоративні конфлікти за участю іноземних інвесторів важливо бачити в перспективі. Для національних економічних інтересів України, яка за минулий рік втратила 10 пунктів в рейтингу конкурентноздатності Всесвітнього Економічного Форуму, є неприйнятним і небезпечним вузьке розуміння таких ситуацій виключно як локалізованих суперечок між обмеженим колом сторін.
Суперечки між акціонерами компаній з іноземним капіталом – це, перш за все, лакмусові папірці, з яких світова бізнес спільнота зчитує інформацію про ступінь сприятливості інвестиційних умов в країні.
Нерозсудливі дії з боку органів влади, в поєднанні з недотриманням окремими суб‘єктами економічної діяльності елементарних принципів правової та бізнес-етики, сприяють укоріненню іміджу України як держави, в якій неможливе незалежне правосуддя, а отже відсутні ефективні механізми захисту прав іноземних інвесторів.
Як країна, котра претендує на членство у СОТ та в зоні вільної торгівлі Європейського союзу, і яка повинна змагатись за залучення іноземного капіталу з іншими учасниками глобальної економіки, Україна просто не може собі дозволити подальше падіння власного інвестиційного рейтингу.
Приймаючи стратегічні рішення в сфері іноземних інвестицій, будь-яка держава повинна керуватись, перш за все, власним інстинктом національно-економічного самозбереження.
Генадій Курочка - керівний партнер СFC Consutling, постійний експерт робочої групи з іміджевої політики консультативної ради з питань залучення іноземних інвестицій при Президенті України. Радник "Теленору" зі стратегічних комунікацій
Редакція "УП" готова опублікувати позицію всіх сторін конфлікту акціонерів "Київстару"
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"