Помилка 404
Вибачте, такої сторінки не знайдено
Error 404. Sorry, the page is not found
Коментувати останнє "епохальне" рішення Верховної Ради, яким вона подолала вето президента на закон "Про мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та спожиті у побуті природний газ і електроенергію, послуги громадського транспорту" з одного боку просто, з іншого – важко.
По суті, парламент, заборонивши підвищувати тарифи на енергоносії та послуги ЖКГ – у той час, коли енергоносії стрімко дорожчають, а фінансове становище комунального сектору погіршується – поставив одну з найбільш важливих галузей економіки на межу катастрофи.
Якщо брати юридичний бік цього запитання, то не хотілося б забирати хліб у колег-юристів - очевидна неконституційність цього закону.
Про це свідчать роз’яснення Конституційного Суду відносно неконституційності попередніх спроб накладення мораторію. Тому сьогодні більш цікаві інші аспекти цього рішення.
Професійна оцінка
Хто в нинішній ситуації програє від цього рішення?
Помилка 404Вибачте, такої сторінки не знайденоError 404. Sorry, the page is not found |
Ті міські голови і депутати місцевих рад, які останні півроку героїчно намагалися переконати своїх мешканців у необхідності й неминучості непопулярного підвищення тарифів, сьогодні виглядають, вибачте, ідіотами. Це можна назвати ударом "під дих" місцевому самоврядуванню.
По-друге, програє населення.
Досвід доводить, що після таких рішень вони взагалі перестають платити й крутять пальцем біля скроні, оцінюючи владу в Україні взагалі.
Після таких суперечливих рішень люди взагалі можуть перестати вірити в спроможність влади працювати ефективно і передбачувано.
Парадокс в тому, що, на жаль, рано чи пізно за помилки політиків все одно платять люди.
І взагалі, треба раз і назавжди запам’ятати: за все платить споживач.
Копітка робота центральної і місцевої влади із виховання в людей психології сумлінних платників за послуги буде зведена нанівець.
По-третє, підприємства житлово-комунальної галузі, на фоні свого і так вкрай поганого фінансового стану, отримають нищівний удар у зв’язку з різким падінням платежів і зменшенням тарифів, особливо це буде відчутно напередодні опалювального сезону.
Організаційна оцінка
При подоланні вето не була врахована позиція профільного комітету.
Взагалі, закон вносився без будь-яких техніко-економічних обґрунтувань, розрахунків.
Не визначено порядку його застосування, і тепер виконавча влада і місцеве самоврядування ламають голови над механізмом впровадження та реалізації положень цього закону.
Незрозуміло, як проводити перерахунки, з яких бюджетів і з яких статей видатків будуть компенсуватися різниці в цінах. Хто буде компенсувати величезні втрати: комунальні підприємства, державний або місцевий бюджет?
Політична оцінка
Дуже важко дати політичну оцінку діям провладної коаліції.
Можна зрозуміти логіку голосування опозиції, яку продемонстрував БЮТ, підтримавши закон. Дії ж фракцій, які входять до антикризової коаліції, видаються алогічними.
Це виглядає як нокдаун для свого ж коаліційного уряду.
Хочеться дочекатися офіційних коментарів урядовців. Принаймні, як відомо автору цих рядків, вони самі - у розпачі.
Єдиний можливий шлях призупинити зараз це безглуздя був озвучений представником президента у Верховній Раді Юрієм Ключковським у сесійній залі: уряд повинен просити президента звернутися до Конституційного Суду з тим, щоб у черговий раз отримати роз’яснення щодо неконституційності такого рішення Верховної Ради.
Але роз’яснення з цього приводу повинні давати уряд і коаліція разом.
Вважаю, що голосування таких мегафракцій перетворилося на змагання "кнопкодавів": хто перший натисне кнопку, не розуміючи, за що голосує…
Найголовніше, що це дуже потужний удар по самій ідеї парламентсько-президентської форми правління, за якої Верховна Рада фактично бере на себе всю відповідальність.
Рішення про мораторій на тарифи в ЖКГ змушує поставити під сумнів готовність Верховної Ради 5-го скликання до парламентсько-президентської форми правління.
Не хотілося б коментувати дії інших фракцій. Варто лише підкреслити, що фракція "Нашої України" не пішла на цей крок, вважаючи його відверто популістським.
Більше того, за наполяганням групи депутатів, до якої входить і автор, саме пункт про створення державної системи тарифного регулювання монополій, незалежної від уряду, і став одним із ключових у ході узгодження Коаліційної угоди.
Бо йдеться про те, що Верховна Рада в нових конституційних умовах фактично позбавлена безпосередніх важелів впливу на такі ситуації.
Максимум, що можуть народні депутати - або приймати такі безглузді популістські постанови, або створювати чергові слідчі комісії. На жаль, це обумовлює той невисокий рейтинг Верховної Ради, який на сьогодні існує.
Автор цих рядків переконаний, що в цій ситуації саме президент Віктор Ющенко має зайняти принципову позицію і, використовуючи свої достатньо потужні важелі впливу, ініціювати створення реальної системи захисту громадян від свавілля монополістів.
Принаймні, я щиро на це сподіваюсь.
Олексій Кучеренко – народний депутат України, голова підкомітету з питань житлово-комунального господарства Комітету ВРУ з питань будівництва, містобудування i житлово-комунального господарства, фракція "Наша Україна".
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"