Помилка 404
Вибачте, такої сторінки не знайдено
Error 404. Sorry, the page is not found
Новий віце-прем'єр Андрій Клюєв і поки ще глава "Нафтогазу" Олександр Болкісев, опозиція під лідерством Юлії Тимошенко і європейські нафтогазові корпорації, а також новий міністр палива та енергетики Юрій Бойко і "газировані офіцери" ФСБ, як ведуть справжню війну за український ринок - так коротко можна описати той вибір, який постав перед Україною після чергової зміни уряду.
Протистояння цих сторін, яке може загостритися у найближчі тижні серпня, буде мати вигляд боротьби за посаду глави правління "Нафтогазу".
Потім, майже негайно, до середини вересня, боротьба може перейти на рівень внесення коректив у щорічні протоколи до газових угод України з Росією і Туркменістаном.
Предмет цієї боротьби – цінова і структурна конфігурація українського газового ринку на весь наступний 2007 рік.
Економічні інтереси вищевказаних груп визначають різні, часом діаметрально протилежні моделі реформування вітчизняного газового ринку.
Помилка 404Вибачте, такої сторінки не знайденоError 404. Sorry, the page is not found |
Перша модель – "обвальна лібералізація".
Ця схема передбачає максимально відкритий газовий ринок. Україна може домогтися вільного доступу приватних трейдерів до джерел газу в Росії, "натиснувши" на "Газпром" погрозою підняття тарифу на транзит "блакитного палива" по українській території (наразі "Газпром" такої можливості приватним покупцям ні в Україні, ні в Росії не надає).
Друга модель – "регулятивна". Ця модель припускає максимальну політизацію газового ринку.
Вона передбачає директивне надання монополії на імпорт газу в Україну якимсь "придворним посередникам" (приватним, державним або змішаним), які взамін "потрібних директив" задовольняють потреби обраних державних чиновників/політиків або дружніх їм комерційних структур.
Третя модель – "покрокова лібералізація", суть якої полягає у відкритті українського газового ринку для великого капіталу Європи, країн Середньої Азії та Росії.
Найочевидніший зразок ідеології "обвальної лібералізації" - розроблений урядом Тимошенко проект Закону "Про основні положення функціонування ринку природного газу в Україні" від 22 лютого 2005. Цей проект так і не побачив світло.
Законопроект передбачав тотальну демонополізацію ринку внутрішньої і міжнародної торгівлі газом в Україні, часткову демонополізацію ринку газу Росії під українським "транзитним тиском".
Законопроект так і не було втілено у життя через опір з боку найближчого оточення президента Віктора Ющенко.
На стороні законопроекту також стояли цілком відчутні комерційні інтереси – українських фінансових груп "ІСД" і "Фінанси та Кредит", а також декількох великих незалежних виробників газу Росії ("Лукойл", "Роспан", "Транс-Нафта" й "Ітера").
Найяскравішим зразком "регулятивної" концепції розвитку українського газового ринку можна вважати один з підписів під дотепер закритим для преси установчими договорами про створення швейцарської компанії RosUkrEnergo від серпня 2004 року.
Цей підпис тоді поставив колишній член ради засновників цієї компанії, глава правління "Газпромбанку" і генерал російської служби зовнішньої розвідки (СЗР) Андрій Акімов. Він вважається особистим другом президента РФ, (до речі, дотепер усього лише полковника СЗР) Владіміра Путіна.
Поряд із законопроектом Тимошенко і "напіввіртуальним" посередником RosUkrEnergo у третьої, "помірно-ліберальної" моделі розвитку українського газового ринку, є цілком відчутний символ – пакет угод про створення ТОВ "Міжнародний консорціум по розвитку газотранспортної системи України" (МКРГТС).
У своєму первісному вигляді, у 2003-2004 роки, консорціум передбачав стати першим у колишньому СРСР недержавним власником одного з найбільших магістральних газопроводів, які йдуть із Середньої Азії до Європи.
Його передбачалося прокласти окремою ниткою по частково існуючих маршрутах Алєксандров Гай (кордон Казахстану і РФ)-Новопсков-Богородчани-Ужгород (кордон України і ЄС).
Спочатку, крім "Нафтогазу" і "Газпрому", серед можливих засновників консорціуму фігурували європейські корпорації E.One Rhurgas і Gas de Frаnсе, але ввійти в нове підприємство в них не вийшло через опір Кремля.
У 2004 році Москва наполягла на виключно двосторонньому україно-російському форматі створення консорціуму на період першої проектно-підготовчої фази проекту, після якої, нібито, до складу повноцінного МКРГТС (уже ЗАТ, а не ТОВ) повинні були запросити європейців.
Для потреб будівництва додаткових потужностей по транспортуванню газу із Середньої Азії в ЄС МКРГТС міг би заробляти кошти в такий спосіб: на гроші європейців самостійно купувати газ у Середній Азії і реалізовувати його в Європі.
При цьому така діяльність значно лібералізувала б надзвичайно монополізований газовий ринок колишнього СРСР. Однак, цей сценарій не був реалізований через опір російської й інертності української сторін.
У підсумку, на сьогодні МКРГТС фактично зайнятий лише розширенням одного з прикарпатських газопроводів.
Замість нього, першим у колишньому СРСР великим приватним інвестором газотранспортної і газорозподільної мережі стали підприємства російської групи ""Зангас"", яка належить українським співзасновникам RosUkrEnergo.
На сьогодні, у сферу "Зангасівських" інтересів входять газопроводи Миколаївської, Одеської і Львівської областей, причому на цьому, ймовірно, апетити цього інвестора не зупиняться.
Цей прогноз можна вважати цілком ймовірним, якщо врахувати, що більшість з газорозподільних мереж України ("облгазів") на сьогодні контролюють чотири досить малопотужні для цього бізнесу фінансові групи (по деяких версіях, наприклад, близька до Олександра Третьякова група "Трансбанк"/"Співдружність").
Корпорація "Зангас" є лідером будівництва нафто- і газопроводів у країнах колишнього СРСР. З 2002 власником більш 75% акцій компанії є український підприємець Дмитро Фірташ, який, судячи з його офіційних заяв російській пресі, придбав пакет акцій в ізраїльського підприємця Михайла Чорного.
У структурі управління групи "РосУкрЕнерго" австрійська філія "Зангас" поряд з компанією Nosilka Ltd. виконує роль ключового холдингу групи (права власності на ці капітали пресі демонструють Дмитро Фірташ та Іван Фурсін).
У число ключових менеджерів Zangas Hoh und Tifbau Gmb входять директори німецької RSE Erste Gmb (ця компанія розпоряджається найбільшими в Європі українськими рідкоземельними ГЗК - Вільногірським ГМК та Іршанським ГЗК, а також є власником ВАТ "Кримська Сода" і ЗАТ "Кримський Титан").
Найбільш важливою частиною портфелю замовлень компанії "Зангас" у колишньому СРСР є підряди в Узбекистані і Туркменістані, які ведуться з метою розширення потужностей газопроводу Середня Азія - Центр.
У розрахунок за підрядні роботи "Зангас" щорічно одержує не менше 3 млрд. куб. м газу, що включає компанію в нечисленний клуб приватних газотрейдерів колишнього СРСР (такий же обсяг газу в Туркменістані до приходу на цей ринок "РосУкрЕнерго" одержували деякі українські промислові газотрейдери, такі як "Мотор Січ" та "Укрзакордоннафтогаз").
Провідними будівельними проектами компанії "Зангас" в Україні були великі будівельні підряди НАК "Нафтогаз України", які "Зангас" одержав у період, коли НАК очолював Юрій Бойко.
Зокрема, за замовленням одного зі СП "Нафтогазу", ЗАТ "Газтранзит", група компаній "Зангас" будувала сегменти міжнародного газопроводу Тальноє-Ананьєв-Ізмаїл-Румунія, який належить "Газтранзиту".
Це ЗАТ є поки єдиним в Україні приватним підприємством, яке експлуатує міжнародні магістральні газопроводи. Власником "Газтранзиту " є НАК, "Газпром" і консорціум приватних компаній Туреччини (у деяких з них з 2004 року простежується присутність російського капіталу).
Крім участі в проекті розвитку ЗАТ "Газтранзит", "Зангас" є будівельником перших в історії України приватних газопроводів. У їхнє число, зокрема, входять розподільний газопровід Умань-Ульянівка, який побудовано в ареалі роботи ВАТ "Кировоградоблгаз" (газопровід будувався на гроші кіровоградського ВАТ "Побужський феронікелевий комбінат", який входить до сфери впливу Михайла Чорного).
З огляду на останні кадрові перестановки в уряді, можна припустити, що "Зангас" і надалі буде використовувати статус групи "РосУкрЕнерго"/"Укргазенерго" для того, щоб на вигідних умовах приватизувати поки винятково державну українську газотранспортну галузь.
Виходячи з останніх розкладів сил на ринку "приватних" газопроводів, можна знайти найімовірнішу відповідь на питання, що ж найбільш актуально в нинішньому протистоянні трьох концепцій розвитку ринку.
Адже боротьба з "запеклим лібералізмом" або "директивоманією", експансія "Зангасу" - справа не майбутнього, але вже майже сьогодення.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"