"Укрзалізниця" нагодує, щоб заробити

Понеділок, 26 червня 2006, 20:41

Останні кілька тижнів генеральний директор " Укрзалізниці" Василь Гладких невтомно рекламує платні послуги, які вже в недалекому майбутньому планується ввести в пасажирських поїздах.

Номером один у рекламному пакеті Василя Івановича йде включення у вартість залізничного квитка видатків на харчування пасажира.

Поспішність, з якою "Укрзалізниця" впроваджує свої нововведення (ідея обов'язкового годування була озвучена лише в травні, а експерименти почалися вже 15 червня), наштовхує на думку про те, що її керівництво активно шукає можливості для нових заробітків. Причин для цього зараз досить.

Відповідно до перевірок КРУ діяльності " Укрзалізниці" в 2002-2004 р., її доходи стабільно знижувалися, чому в чималому ступені сприяло керівництво залізниці.

Реклама:

Так, за даними КРУ, тільки в 2004 р. "Укрзалізниця" надала благодійної допомоги різним організаціям на 1,5 млрд. грн., що дорівнює майже 75% її чистого прибутку в 2005 р. (1,76 млрд. грн.). Були й інші зловживання...

В 2005 р. фінплан "Укрзалізниці" передбачав чистого доходу 2,9 млрд. грн., але виконати його так і не вдалося. За підсумками 2005 р. цей показник склав лише 1,76 млрд. грн.

Однією з можливостей поправити фінансове становище компанії керівництво стало вважати підвищення тарифів на залізничні квитки.

Цей сегмент завжди був збитковим. За інформацією прес-служби "Укрзалізниці", щорічно її втрати від пасажирські перевезення збільшуються приблизно на 600 млн. грн. Так, в 2004 р. вони склали 1,8 млрд., в 2005 - 2,4 млрд.

І якщо не підвищувати вартість залізничних квитків, то збитки складуть близько 3 млрд. грн. в 2006-м.

Для того щоб пасажирські перевезення стали прибутковими, на думку залізничників, ціни на квитки треба підвищити в 2,9 рази. А їхнє підвищення на 50%, як це заплановано з 12 червня нинішнього року, зможе компенсувати лише 560 млн. грн. збитків.

За такого розкладу, природньо, що пасажирські перевезення від збитковості не врятує й заплановане на 2007 р. поетапне підвищення тарифів ще приблизно на 30%.

Виникає питання про додаткові джерела доходу, якими цілком можуть стать і включення в ціну квитка вартості харчування, постільної білизни, і запуск елітних спальних вагонів, проїзд у яких буде коштувати $300-600.

У цьому контексті зовсім логічним виглядає припущення, що спроби нав'язати пасажирам обов'язкову оплату харчування є ні чим іншим, як способом знайти додаткове джерело доходу для залізничного відомства.

У Державній адміністрації залізничного транспорту цю версію не підтвердили. У прес-службі "Укрзалізниці" повідомили, що введення обов'язкового харчування в поїздах продиктовано винятково турботою про пасажирів. У той же час точних фінансових розрахунків необхідних витрат на устаткування й т.п., а також рентабельності нової послуги поки не проводили.

Проте, це не перешкодило залізничникам уже зараз визначитися з вартістю харчування в різних типах вагонів, і почати вже з 15 червня експерименти з ним у денних експресах.

ІНШІ СТАТТІ "ЕКОНОМІЧНОЇ ПРАВДИ"

За словами Василя Гладких, у ході цих експериментів пасажирам СВ і купейних вагонів у денних експресах будуть пропонувати (поки що за бажанням) сухий пайок: сік, плавлений сирок, солодкий батончик і т.п.

Вартість такого набору в купейних вигонах складе близько 17 грн., а у СВ - близько 24 грн.

У випадку успіху подібний набір будуть продавати і в плацкарті по 6-7 грн.

Однак у майбутньому залізничники планують трохи знизити ці розцінки в купе й СВ, до 12-14 грн. і 14-20 грн. відповідно.

Ми вирішили підрахувати, скільки ж "Укрзалізниця" зможе заробити хоча б на обов'язковому харчуванні у вагонах.

По даним " Укрзалізниці" в 2006 р. за літо планується перевезти 153 млн. пасажирів, приблизно третина з них - 51 млн. - у поїздах денного слідування.

Якщо допустити, що 65% пасажирів подорожують у плацкартних вагонах, 32% - у купе й 3% - у СВ, то розрахунки "УП" показують, що при 25%-ний націнки залізниця одержить додатково близько 250 млн. грн. прибутку за літо (до відрахування податків).

При 40% цей прибуток може збільшиться до півмільярда гривень.

Варто врахувати, що за літо залізниця перевозить приблизно 1/3 всіх пасажирів, отже відповідно від введення обов'язкового харчування в денних поїздах за весь 2006 р. можна було б одержати до півтора мільярдів доподаткового прибутку на рік (!).

Ця цифра вже порівнянна з сумою збитків від низьких тарифів на пасажирські перевезення - 2,4 млрд. торік.

Таким чином, продуктові пайки - реальний спосіб зробити пасажирські перевезення беззбитковими, за допомогою замаскованого підвищення ціни. Правда, ця беззбитковість досягається за рахунок монопольного положення "Укрзалізниці", а не за рахунок оптимізації витрат, наприклад.

Однак не виключено, що залізничне відомство створює джерело непоганого доходу не для себе, а для когось іншого.

Як сказав сам Василь Гладких на прес-конференції 20 червня, можливо, сама "Укрзалізниця" не буде займатися приготуванням обідів для пасажирів. За його словами, не виключено, що залізниця проведе тендер на надання цих послуг.

Тому цілком можливо, що монопольна рента у вигляді обов'язкових обідів у поїздах піде й повз касу "Укрзалізниці".

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!