Вертикальна дезінтеграція

Четвер, 15 червня 2006, 19:30 -

Чотирнадцятого липня Фонд державного майна України проголосив конкурс з продажу 50%+1 акції акціонерної холдингової компанії "Укрнафтопродукт".

Стартовою ціною за пакет ФДМ назвав 37 мільйонів гривень, що приблизно дорівнює розміру статутного фонду компанії, який складає 36,653 млн. гривень.

За даними Держкомісії з цінних паперів та фондового ринку, за станом на середину 2005 року, 50%+1 акція належали ФДМ, 44,19% - концерну "Нафтопродукт України".

Відчуження такого значного активу – знакова подія на ринку нафтопродуктів, особливо у контексті наміру держави створити вертикально-інтегровану нафтову компанію, підконтрольну уряду.

Реклама:

Білет на війну

Стосовно продажу "Укрнафтопродукту", перше, що відзначають спеціалісти - це складнощі, які можуть виникнути у покупця у відносинах з міноритарним акціонером підприємства.

За словами виконавчого директора компанії ЮПЕКО Сергія Куюна, саме цей співвласник зрештою зможе створювати труднощі покупцю "Укрнафтопродукту", а тому його наявність знизить попит на пакет.

"Та структура акціонерного капіталу, яка є на сьогодні - перший бар’єр на шляху до широкої участі у цьому конкурсі. На сьогодні пакет приватний - у рамках 49% контролюється НК "Альянс-Україна" через афілійовані структури", - зазначає Сергій Куюн.

На його думку, з "Укрнафтопродуктом" може виникнути ситуація, схожа до "Укрнафти", де "Приватбанк" володіє 43% і завдяки цьому має змогу блокувати збори акціонерів. В результаті держава, якій належить контрольний пакет, не може змінити менеджмент.

"Точно така ситуація сьогодні у Нафтопродукті. Там менеджмент приватного акціонера, і пакет теж достатньо великий, щоб блокувати (збори акціонерів), тому претендент повинен розуміти що він зіштовхнеться з ситуацією, коли він реально не зможе ефективно керувати цим підприємством", - розказує Сергій Куюн.

Іржава цистерна

Окрім того, експерт відзначає, що, незважаючи на відносно невелику для галузі ціну пакету, стан справ у компанії чи не найгірший у галузі.

"Потрібно зауважити, що ті пакети акцій, які там є (у складі "Укрнафтопродукту" – "УП"), взагалі нікому не цікаві. Вони маленькі, і там вже сформувались власники цих підприємств. Там вже виведені усі ліквідні активи з цих ОАО, і тому реально це просто пачки паперу", - стверджує Сергій Куюн.

У той же час директор науково-технічного центру "Психея" Сергій Сапегін має більш оптимістичний погляд на стан справ Укрнафтопродукту, хоча теж відмічає ряд труднощів компанії. Він згоден з тим, що і АЗС, і нафтобази, що входять до "Укрнафтопродукту", є застарілими і не відповідають запитам сучасного ринку.

Втім, експерт вказує на розгалужену інфраструктуру компанії, зауважуючи, що до неї входить мережа АЗС, за загальними підрахунками, близько двох сотень об’єктів.

"Потрібно розуміти, що "Укрнафтопродукт" - це діюча мережа, компанії якої у деяких регіонах складають суттєву конкуренцію на ринку. У Луганській області це фактично монополія на ринку, і якщо у компанії у стратегічних планах швидке нарощування реалізації нафтопродуктів через роздрібну мережу, то у даному випадку "Укрнафтопродукт" може бути для них цікавим" - впевнений Сергій Сапегін.

"Укрнафтопродукт", на його думку - це нехай і застарілі, але нафтобази для зберігання, це певні земельні ділянки з готовою інфраструктурою за напрацьованими зв’язками і контактами.

В той же час Сергій Куюн зауважує, що навіть контрольний пакет акцій "Луганськнафтопродукту" (компанія, що підконтрольна "Укрнафтопродукту") не є таким вже вигідним через складну ситуацію на підприємстві.

"Його вартість сьогодні, - каже Куюн, – це той металобрухт, який там є мінус затрати на утилізацію – розпил та продаж на металобрухт".

Втім, він відзначає наявність у Укрнафтопродукту і цікавого покупцю активу – будівлю офісу компанії.

"Основний актив - адміністративна будівля в центрі Києва напроти Бессарабки (Бессарабський ринок, вул. Хрещатик – "УП"). Комерційна нерухомість дуже навіть цікава. У решті я не розумію, кому ця компанія може бути цікава", - резюмує експерт.

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"

Реклама: