Тимошенко - за підвищення тютюнових акцизів, Пинзеник - проти
Про проблему занижених акцизів на тютюнові вироби в Україні (та особисту думку міністра фінансів Віктора Пинзеника, до речі, затятого курця, про підвищення акцизів) прем'єр-міністр довідалася 28 березня. "Підвищення акцизів призведе до контрабанди. Ми не можемо відриватися від рівня акцизу, який є в сусідніх країнах. Це Росія, Білорусія, Молдова. Інакше, піднімаючи ставки акцизу, ми дістанемо зворотній ефект. У нас буде продаватися продукція, акцизи від якої надходитимуть в інші країни", - так Пинзеник відповів на запитання під час звітування про 100 днів роботи уряду. Перший віце-прем'єр Олександр Турчинов і сама Тимошенко не втрималися від коментарів і порадили всім, включно із членами уряду, припинити курити й пити.
Послухавши коментар Пинзеника, Юлія Тимошенко так і не дізналася, що її уряд використав ставки акцизів, розроблені ще за часів Януковича-Азарова у тісній співпраці з представниками тютюнових компаній. Саме тому українські ставки є заниженими. Хоча це не відповідає проекту Програми діяльності Кабінету Міністрів "Український прорив: для людей, а не політиків", де обіцяно "запровадити ефективні економічні механізми європейського зразка для зниження рівня споживання алкогольних напоїв і тютюнових виробів".
Хоча вже 1 квітня Юлія Тимошенко під час прес-конференції заявила: "Наша фракція обов'язково підтримає законопроект Сушкевича. Ми будемо вживати заходів, щоб зупинити стрімке зростання кількості людей, які палять".
Ще 26 березня народні депутати Сушкевич (БЮТ), Ар'єв (НС-НУ) та Герасимчук (Блок Литвина) зареєстрували законопроект "Про внесення змін до Закону "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який передбачає підвищення ставок акцизів на тютюнові вироби так, щоб ціни зрівнялися з російськими.
Звідки теперішні ставки акцизів?
Напередодні Новорічно-різдвяних свят Верховна Рада у пакеті законів, ухвалених разом із Бюджетом-2008, дещо змінила акцизи на тютюнові вироби. Проте, як виявилося згодом, ставки зросли лише для дешевих сигарет, а у ціновому діапазоні від 3,50 грн за пачку і вище акцизне оподаткування знизилося. Зокрема, на пачку сигарет "Парламент" парламентарі зменшили податкове навантаження на 23 копійки. Не тяжко зрозуміти, чиї інтереси захистили саме такі зміни ставок оподаткування.
"Якщо 2007 року держава брала 1 грн 13 коп. із кожної пачки по 7 грн, то зараз - лише 90 коп. Варто було б написати на кожній пачці "Парламенту": подяка тютюновиків - депутатам. Якщо раніше проводилася така політика підвищення акцизів, щоб вони зростали якомога менше, то тепер уже маємо відверте їх зменшення", - каже Володимир Рябошлик, колишній заступник міністра економіки.
Очевидно, що задарма таку бомбу закласти в бюджет за часів Азарова ніхто не міг. А от чому такий ляп не хочуть виправляти вже фахівці команди "Прориву" - викликає подив.
Громадськість проти
21 лютого Коаліція громадських організацій та ініціатив "За вільну від тютюнового диму Україну" спільно із економістами і фахівцями з охорони здоров'я провела прес-конференцію на тему "Бюджет 2008 послабив оподаткування тютюнових виробів: українці недоотримують мільярдів", на якій представила своє обґрунтування підвищення акцизів. Резонанс у ЗМІ був чималий. Проте офіційної відповіді від Міністерства фінансів чи ДПА на розроблені пропозиції ніхто не дістав, так само як і громадськість не побачила нових пропозицій від уряду Тимошенко щодо акцизів.
Зате пропозиції громадськості Микола Катеринчук використав у проекті Податкового кодексу, де заклав підвищені акцизи на тютюн.
Громадські організації вимагали негайно забезпечити подорожчання найбільш популярних сигарет приблизно на 1 гривню за пачку; а дорогих - на 3 гривні. Це дозволить узгодити ціни на сигарети із загальним індексом споживчих цін, і, крім того, це вирівняє ціни з Росією (де зараз пачка "Марльборо" коштує 6 грн 80 коп у порівнянні з 5 грн в Україні та 17 грн у Польщі). Слід підкреслити, що загроза контрабанди через різні ставки акцизу виникає не через відмінності ставок акцизу, а через відмінності цін, бо лише за суттєвої різниці в ціні стає вигідним купити сигарети в одній країні з метою перепродати їх у іншій.
Розрахунки показують, що запропоноване підвищення акцизів дасть щонайменше 2,5 млрд грн на рік додаткових надходжень до бюджету і призведе до зменшення обсягів споживання.
Слабка аргументація Мінфіну та ДПА: випадкова необізнаність?
Цікаво, що реакція та аргументація тютюнових компаній, Мінфіну і ДПА на пропозиції громадськості (підтримані депутатом Сушкевичем і його колегами) дуже схожа. Всі вони намагаються вдати, що хтось хоче відразу підняти ставки до рівнів ЄС, що призведе до шаленої контрабанди та зупинки виробництва.
Найпопулярнішим аргументом є посилання на досвід 1999 року. Тоді відбувалася масова контрабанда сигарет із Росії в Україну. Приводом для цього була валютна криза 1998 року, бо в Росії ставки були встановлені в рублях, а в Україні - в екю, і тому ставки акцизу в Росії були штучно занижені. Результат для бази оподаткування (тобто виробництво + імпорт - експорт) в Україні був іззовні катастрофічним: вона зменшилася з 61 млрд сигарет 1998 року до 51,5 млрд 1999-го (тобто на 15%).
Проте через зростання ставок акцизу доходи бюджету зросли вдвічі: з 287 млн до 552 млн гривень! Таким чином, аргумент проти підвищення ставок акцизу перетворюється на аргумент за.
Варто згадати і такий факт: минулого року в Україні виробили 128 млрд сигарет, із яких експортували 9 млрд та імпортували 4 млрд. Тобто в Україні залишилось 123 млрд штук. Але, за оцінками тютюнових компаній, українці за рік викурюють всього 90 мільярдів. Решту (33 млрд) нелегальним чином переправлено через митні кордони України в Польщу та інші країни ЄС.
Констянтин Красовський, співробітник бюро ВООЗ в Україні каже: "Польща втрачає дуже великі надходження до бюджету через контрабанду сигарет із України. Ці втрати можуть сягати 1 мільярда доларів на рік. Проте в 2007 році польський бюджет отримав від оподаткування 70 млрд сигарет (що майже вдвічі менше, ніж в Україні) 13,5 млрд злотих, або 5 млрд доларів! Україна ж за 2007 рік одержала від тютюнових акцизів лише 2,5 млрд гривень - у 10 разів менше, ніж Польща. До того ж, четверта частина надходжень Держбюджету України від тютюнових акцизів зумовлена нелегальним вивозом сигарет із українськими акцизними марками до інших країн".
Тобто міністр фінансів Польщі вважає, що краще втратити 1 млрд дол. через продаж тютюнових виробів, акцизи від яких надходять в Україну, щоб заробити 5 мільярдів за чесного оподаткування, а міністр фінансів України вважає за краще заробити 100 млн на контрабанді українських сигарет у Польщу - замість того, щоб отримати 500 мільйонів, установивши чесні ставки акцизу?!
У країнах, де влада дбає про здоров'я населення, уряд уважно слідкує за тим, щоб сигарети ставали менш доступними. Найнадійніший шлях для цього - зробити так, щоб зростання цін на них перевищувало рівень інфляції. У 2007 році в Україні, при загальному індексі інфляції 16,6%, ціни на тютюнові вироби зросли лише на 7,2% (тоді як на яйця - на 54%, на фрукти - на 60%, на олію - на 70%).
Невже сигарети - продукт першої необхідності? У 1999-2006 роках реальні (тобто з урахуванням інфляції) ціни на тютюнові вироби зменшилися на 30%. Порівняйте ціни в супермаркетах Польщі та України: вони суттєво відрізняються лише на дві групи товарів: тютюн та алкоголь, і це зумовлено лише акцизною політикою держави.
Микола Поліщук, голова Національної ради з охорони здоров'я при президентові України каже: "Через куріння в Україні помирає 100-110 тисяч осіб на рік, із яких 10% - пасивні курці. Зараз кожна 5-та жінка є активним курцем. А ще два десятки років тому була лише кожна 20-та!". Держава на лікування хвороб, спричинених тютюнокурінням, витрачає значно більше, ніж бюджет отримує прибутків від нинішніх акцизів. У прес-службі МОЗу повідомили, що в Україні викликані тютюнокурінням витрати становлять 1,5% ВВП, і це перевищує 10 млрд гривень на рік.
Підвищення тютюнових акцизів одночасно надає додаткові надходження до Державного бюджету та поліпшує здоров'я громадян. Це визнають навіть виробники тютюнових виробів. У документах корпорації Philip Morris сказано: "Висока ціна, а не будь-яка інша властивість сигарет, суттєво впливає на те, що люди відмовляються від куріння... Коли податки ростуть, галузь втрачає обсяги продажу та прибутки, оскільки багато людей починають курити значно менше".
Тому дивує, чому ДПА та Мінфін відмовчуються, а не долучаються до ініціатив небайдужих, мета яких: зупинити ріст доступності сигарет; послабити масову контрабанду до ЄС, не заохочуючи контрабанди в Україну; збільшити доходи бюджету.