План дій BEPS як пігулка проти агресивного податкового планування
Більшість країн світу не просто розуміють, а й порахували, скільки втрачають державні бюджети від агресивного податкового планування.
Розуміння проблеми важливіше за пошук відповідей, як з цим боротися.
Здається, в Україні ще не сформоване розуміння впливу агресивного податкового планування на бюджет країни. Більшість дискусій точиться навколо податкової реформи, тоді як прибутки без будь-яких обмежень переміщуються за кордон.
Чинні міжнародні конвенції про уникнення подвійного оподаткування застосовують із зловживаннями не лише мультинаціональні корпорації, а й "внутрішні інвестори" — часто задля легалізації доходів, отриманих злочинних шляхом. Більшість таких конвенцій застарілі і містять звільнення від оподаткування в Україні.
Уперше проблеми подвійного оподаткування обговорювалися у 1920 році на Міжнародній фінансовій конференції в Брюсселі. Цього ж року була створена Ліга націй, яка напрацювала перші типові проекти конвенції про уникнення подвійного оподаткування та міжнародного співробітництва в сфері адміністрування податків.
З середини 1950-х років центром міжнародного податкового співробітництва стає Податковий комітет Організації економічного співробітництва та розвитку — ОЕСР.
Типова конвенція про уникнення подвійного оподаткування доходів і капіталу ОЕСР була розроблена у 1963 році. У 1977 році вона була оновлена і діє досі. Саме ця архаїчна модельна конвенція покладена в основу більшості конвенцій про уникнення подвійного оподаткування, стороною якої є Україна.
Очевидно, настав час чергових змін, адже перед урядами країн стоять нові виклики: подвійне неоподаткування прибутків та переміщення оподаткування прибутків до юрисдикцій з низьким оподаткуванням.
Левову частку світового ВВП зараз становлять мультинаціональні корпорації.
Якщо раніше для цілей податкового планування часто використовувалася внутрішня мережа компаній в одній країні, то зараз компанії швидко переходять на нову операційну модель з матричною системою управління та інтегрованими мережами поставок на регіональному та глобальному рівнях.
Цьому сприяють розвиток сервісної складової та електронна комерція. Бізнесу стає простіше: виробництво не мусить перебувати за місцезнаходженням клієнтів. У фокусі уваги корпорацій тепер низька собівартість та податкові преференції. Це спонукає власників бізнесу до агресивного податкового планування.
Втрата державних податкових надходжень через агресивне податкове планування мультинаціональних корпорацій об'єднала світ навколо пошуку ефективних інструментів боротьби з виведення прибутку з-під оподаткування.
Так народився план дій ОЕСР та "Великої двадцятки" BEPS, метою якого є протидія агресивному податковому плануванню, боротьба з розмиванням податкової бази і виведенням прибутку з-під оподаткування.
У плані дій BEPS — 15 кроків. Деякі з цих заходів вимагають перегляду правил трансфертного ціноутворення. Інші заходи потребуватимуть внесення змін до двосторонніх податкових конвенцій про уникнення подвійного оподаткування.
Це може бути досягнуто за допомогою спеціального багатостороннього інструменту та змін внутрішнього податкового законодавства.
В цілому план дій BEPS не є обов'язковим для держав, проте виконання так званого мінімального стандарту — чотирьох обов'язкових кроків з 15 — виконувати треба. З метою побудови ефективної співпраці з імплементації плану дій створено всеохоплюючу платформу — inclusive framework — BEPS-асоціацію.
22 листопада 2016 року Україна подала заявку на вступ до BEPS-асоціації з 1 січня 2017 року, чим підтвердила готовність спільно з більшістю країн боротися з агресивним податковим плануванням та захищати свої податкові надходження. Обов'язковий мінімальний стандарт включає імплементацію таких чотирьох кроків.
Крок 5. Ефективна протидія шкідливим податковим практикам із застосуванням принципу прозорості.
Крок 6. Запобігання зловживанням з конвенціями.
Крок 13. Трансфертне ціноутворення. Обмін звітами між країнами.
Крок 14. Створення механізмів більш ефективного вирішення спорів.
Члени асоціації BEPS напрацьовують подальші рекомендації для країн стосовно цих кроків. Очевидно, що зміни стосуватимуться модельної конвенції ОЕСР про уникнення подвійного оподаткування, а також внутрішнього законодавства в частині розширення вимог до документації з трансфертного ціноутворення.
Також обговорюється питання обміну податковими роз'ясненнями між країнами. Україна, яка долучилася до BEPS-асоціації, матиме право брати участь у дискусії як на рівні комітету ОЕСР з питань оподаткування, так і на рівні регіональних зустрічей стосовно податкової політики та адміністрування.