Що не так з е-декларуванням
Протидія корупції була однією з основних вимог Євромайдану.
У 2014 році новий уряд визначив боротьбу з корупцією одним із стратегічних пріоритетів своєї діяльності.
У той поворотний момент ПРООН з честю та гордістю підтримала рушійні сили реформ в Україні. За підтримки уряду Данії ПРООН змогла надати експертну та фінансову допомогу для проведення запланованих реформ.
Була прийнята нова Антикорупційна стратегія та законодавчо закріплено створення низки нових інститутів та механізмів. ПРООН отримала запит щодо розробки нових інструментів для боротьби з корупцією, зокрема системи електронного декларування активів.
На той час прагненням українських законодавців було досягнення якісних змін, у порівнянні з попередніми, значною мірою неефективними, антикорупційними інструментами та інститутами.
Щоб зазначені інструменти могли користуватися довірою громадськості, вони повинні бути значно досконаліші за попередні, в яких були виявлені численні недоліки, та які були визнані значною мірою неефективними.
Щоб нові антикорупційні заходи, які вживаються в Україні, могли завоювати довіру як з боку населення, так і з боку ключових міжнародних партнерів, вони повинні бути серйозними, амбітними та ефективними.
Декларування активів є невід'ємною частиною запобігання корупції та конфлікту інтересів в усьому світі, і воно закріплене в Конвенції ООН проти корупції.
Згідно з дослідженнями Світового банку, 8 з 10 країн з високим рівнем доходу вже забезпечили доступ громадськості до даних, які містяться у деклараціях про активи державних службовців. 60% країн, які надали таку інформацію, також надають дані про задекларовані активи чоловіків та дружин, або співмешканців посадових осіб.
У 85% країн, де система декларування активів працює для глав держав, міністрів та рядових державних службовців, посадові особи також надають інформацію про рухоме майно та грошові заощадження.
У вересні 2015 року український уряд звернувся до ПРООН з проханням надати технічну та фінансову підтримку в розробці програмного забезпечення для електронного декларування, відповідно до нових законодавчих вимог.
Оскільки на той час Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) ще не було створене, Міністерство юстиції виступало в якості провідної установи уряду України в цьому питанні.
ПРООН згодом провела відкритий тендер та виконала прохання, повною мірою залучивши новостворене НАЗК до проведення усіх процедурних заходів.
27 липня програмне забезпечення для подання, публікації та зберігання декларацій посадових осіб, яке було повністю функціональним та було протестоване на відповідність чинному законодавству України та положенням НАЗК, було передано Національному агентству — власнику системи.
Світовий досвід свідчить про те, що зміна парадигми, яка одразу та докорінно порушує налагоджені механізми корупції, змови та зловживання владою, може спричинити проблеми та зустріти перешкоди. Підготовка та запуск системи електронного декларування в Україні є лише одним з багатьох прикладів цього.
Очевидно, що існує багато осіб, які вважали б за краще не інформувати громадськість про свої активи, і не завжди через законні підстави. Однак, для того, щоб державні установи та посадові особи могли відновити справжню довіру та соціальний контракт між державою та громадянами, необхідно змінити правила гри.
Для будь-яких осіб, які здійснюють нагляд та мають вплив на розподіл бюджетних коштів, які повинні слугувати громадськості в цілому, а не приватним інтересам, необхідно визначити рівень нагляду з боку суспільства, який повинен узгоджуватися з їхнім правом на приватне життя.
Відповідальність за запобігання та боротьбу з корупцією несуть не лише посадові особи, більшість з яких, як очікується, повинна задовольнятися мізерною заробітною платою та незначними перспективами підвищення рівня життя.
Радше, державні службовці наразі повинні встановити нові стандарти поведінки та чесності для всього суспільства, яке засноване на справедливих правилах, які застосовуються до всіх, а не на привілеях, які доступні для обраних.
Наразі Україна має нову систему декларування активів, яка далека від досконалості, проте являє собою величезний крок вперед від старої системи обліку, що базувалася на документах у паперовому вигляді. Система повністю знаходиться в розпорядженні державних органів та отримала технічні та юридичні дозволи.
Оскільки ПРООН забезпечила ключові елементи попередньої версії програмного забезпечення, ми уважно та дещо стурбовано відстежуємо останні події.
Протягом останніх тижнів стало очевидно, що існують значні відмінності між первинною системою, яку ПРООН надала НАЗК, та поточним операційним програмним продуктом. Деякі експерти зазначають, що наразі діючі онлайн-форми декларування активів можуть суперечити положенням, прийнятим НАЗК та Закону України "Про протидію корупції".
Ми вважаємо, що ще є час для усунення зазначених невідповідностей, щоб система могла вважатися надійною та заслуговувати на довіру.
Інший факт, який викликає стурбованість — за десять днів до закінчення терміну подачі лише близько 10% декларантів подали свої електронні декларації.
Ми точно не знаємо, що стало причиною цього, недостатня поінформованість чи невпевненість, проте, на нашу думку, масове завантаження інформації в останню хвилину може призвести до технічного перевантаження, яке вийде за межі поточних можливостей системи, тому важливо, щоб усі потенційні декларанти якнайшвидше подали відповідну інформацію.
ПРООН вважає, що ефективне функціонування системи електронного декларування, як фундаментального елемента антикорупційних реформ, що запроваджуються в Україні, стане переломним моментом для країни.
Міжнародні друзі та партнери України справедливо заохочують її до вжиття цього рішучого кроку у напрямку забезпечення більш ефективного врядування.
ПРООН підтверджує свою готовність надавати допомогу національним партнерам у виконанні зобов’язань, у тому числі шляхом вирішення існуючих проблем з електронним декларуванням.
Навіть за умови існування перешкод, ефективна система декларування активів, яка користується довірою українського народу буде створена, і це дозволить Україні перейти на новий етап, де корупція є скоріше винятком, ніж правилом, і де посадові особи та державні службовці користуються повагою за служіння громадянам, а не дбають про власні інтереси.