Чому потрібен п'ятирічний мораторій на зміни у спрощеному оподаткуванні

Чому потрібен п'ятирічний мораторій на зміни у спрощеному оподаткуванні

Мінфін та депутати пропонують змінити спрощену систему оподаткування і навіть допускають її ліквідацію. Якщо це станеться, Україні буде завдана велика шкода.
Середа, 18 листопада 2015, 18:00
Оксана Продан, народний депутат, голова всеукраїнського об'єднання малого і середнього бізнесу "Фортеця"

Попри різні погляди на проведення податкової реформи, автори обох концепцій - Мінфін та група депутатів - пропонують змінити спрощену систему оподаткування.

Більше того, допускають її ліквідацію вже за кілька років.

Якщо це станеться, Україні буде завдана величезна шкода.

Втрат зазнають усі, але найголовніше, що під загрозою знищення опиняться паростки українського середнього класу. Поясню чому.

Реклама:

Спрощена система оподаткування працює в Україні з 1999 року. Весь цей час вона виконує не лише фіскальну функцію, але й соціальну. Що мається на увазі?

В умовах відсутності нормальної системи оподаткування, гарантій права приватної власності, можливостей отримати кредити під невисокі відсотки та при тотальній корупції влада за часів Леоніда Кучми створила один-єдиний механізм для розвитку малого підприємництва. Це - єдиний податок.

Нічого іншого зроблено не було, але й цього виявилося достатньо, щоб величезна кількість людей знайшла собі роботу.

Так був створений економічний кластер, малий і середній бізнес, у якому в 2013 році було задіяно більше 7 млн осіб. Це близько трьох чвертей усіх офіційно працюючих в Україні.

Ці люди не чекають на виплати з безробіття, не виїжджають за кордон, вони працюють. Забезпечують себе та свої сім'ї. Створюють конкуренцію великим компаніям. Стримують ріст цін і, звісно, роблять свій внесок у бюджет країни.

Завжди були ті, хто сприймав спрощену систему як виклик, реагував на неї, як на червону ганчірку. Найбільш послідовним опонентом виявився Микола Азаров.

Він не раз намагався її ліквідувати. Востаннє - у 2010 році, після чого на Майдан вийшли десятки тисяч підприємців. Тоді нам вдалося зберегти єдиний податок, щоб через п'ять років знову побачити наступ на спрощену систему. Однак на відміну від подій 2010 року, цього разу все може бути значно трагічніше.

Спрощена система була і залишається єдиним механізмом, який дає можливість легально працювати дрібним підприємцям. Жодних реальних позитивних реформ протягом 2010-2015 років проведено не було.

Корупція роз'їдає Україну зсередини. Фіскали трактують закони так, як їм це вигідно. Ситуація у банківській сфері погіршилася. Отримати й виплатити кредит і тоді було важко, а сьогодні - майже неможливо. Тож будь-які обмеження, а тим паче ліквідація системи єдиного податку, призведуть до зростання безробіття.

За таких умов лише зросте витратна частина бюджету і знизиться дохідна. Дрібні підприємці припинятимуть свою діяльність, державі доведеться збільшувати соціальні видатки. За підрахунками, щоб здійснити мільйону людей виплати у розмірі прожиткового мінімуму, треба витратити з бюджету понад 14 млрд грн.

Крім того, посилиться напруга у суспільстві. Рівень довіри до влади, і без того невисокий на фоні війни та економічної кризи, може обвалитися до нуля.

Переконана: поки не запрацює нова, ліберальна система загального оподаткування і не почне відновлюватися економіка, ми не повинні допустити жодних негативних змін у спрощеній системі і спроб вирішити проблеми чиновників та великого бізнесу за рахунок дрібних підприємців.

Щоб ні в кого не виникало такої спокуси, протягом найближчих п'яти років краще не повертатися до цієї теми. Ввести п'ятирічний мораторій на зміни в спрощеній системі, який дозволить мільйонам людей, в першу чергу українському середньому класу, працювати, як мінімум, не за гірших умов, ніж учора.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: