Ребрендинг держзакупівель. Крок наступний

Ребрендинг держзакупівель. Крок наступний

Відкладати реформу нема куди. Дедлайни жорсткі. Упродовж 2016 року всі торги будуть переведені на електронну систему.
Понеділок, 19 жовтня 2015, 09:00
Максим Нефьодов, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі

Два тижні тому президент підписав законопроект №2087а, який суттєво змінює функціонування системи державних закупівель.

Цим завершився перший етап реформи: збільшення кількості антикорупційних запобіжників, зниження бар'єрів участі для бізнесу та гармонізація українських норм з найкращими світовими стандартами угоди СОТ про держзакупівлі.

Тепер на черзі другий етап - прийняття законопроекту про публічні закупівлі.

Він дозволить кардинально змінити сферу закупівель за рахунок коштів бюджету та державних підприємств, зробивши її набагато прозорішою та ефективнішою.

Реклама:

Реформа державних закупівель, яку проводить Міністерство економічного розвитку та торгівлі, відбувається за трьома основними напрямками.

Перший напрямок - розвиток системи електронних закупівель Prozorro.

Йдеться про технічний бік електронних торгів. Система працює в пілотному режимі, хоча результати приносить цілком реальні: загальна економія бюджетних коштів перевищила 325 млн грн і продовжує збільшуватися.

У систему заведено майже 15 тис тендерів від більш ніж тисячі покупців. Проте масштабування системи до національного рівня - серйозніший крок. Воно полягає не в тому, щоб просто додати ще кілька серверів.

В Україні 15 тис державних покупців і 25 тис тендерних комітетів. Від маленьких, які проводять кілька закупівель на рік, до великих, які проводять десятки закупівель щоденно і вимагають безперервності та гнучкості процесу.

Система повинна витримувати їх одночасну роботу, справлятися з перевантаженнями і бути відмінно захищеною.

Другий напрямок реформи - навчання.

На жаль, державні закупівлі в Україні - не професія, а додаткова повинність чиновника. Нам потрібно навчити службовців і бізнес користуватися електронними закупівлями. Для цього ми проводимо презентації системи та семінари в областях.

Сьогодні заходи охоплюють більшість регіонів країни. Перехід на систему ProZorro затверджений у дев'яти регіонах. На черзі - ще чотири. Протягом останніх трьох місяців було проведено 25 семінарів і презентацій для покупців і представників бізнесу, а до кінця 2015 року планується провести ще не менше 20-ти.

Третій напрямок - законодавче забезпечення реформи.

Ми зробили важливий крок, прийнявши законопроект 2087а. Однак головний документ реформи ще тільки належить затвердити - закон про публічні закупівлі. Саме він створює основу для переведення всіх закупівель, що здійснюються за бюджетні кошти, в електронну систему.

Наразі електронна система держзакупівель ProZorro працює в режимі пілота. Законопроект про державні закупівлі створює законодавчі підстави для розгортання ProZorro в масштабах усієї країни. У результаті закупівлі численних відомств і держкомпаній остаточно перейдуть у публічну онлайн-площину.

Законопроект детально прописує, хто, з ким і за якою системою буде прозоро торгувати. Він встановить базові правила і процедури роботи у системі.

Після прийняття проекту про публічні закупівлі на його основі будуть розроблені підзаконні акти - постанови і розпорядження Кабміну, які регламентують, наприклад, вимоги до майданчиків та учасників торгів, деталізують процедури.

Одне з нововведень законопроекту - можливість вводити до складу тендерних комісій професійних покупців. Сьогодні комісії часто формуються з числа звичайних співробітників - лікарів, вчителів, бухгалтерів, у яких нема відповідної кваліфікації та мотивації якісно проводити закупівлі.

Це суттєво зменшує ефективність закупівель навіть без будь-якої корупції. Людина, яка не вміє якісно організувати тендер, прописати умови участі та залучити постачальників, так само переплачує за необхідні державі товари і послуги, як і банальний крадій.

Ще один крок на шляху підвищення професіоналізму - можливість утворення центральних закупівельних організацій - ЦЗО, яким буде дозволено проводити закупівлі відразу для кількох замовників.

Громади зможуть добровільно поєднувати зусилля та купувати гуртом, наприклад, харчування для шкіл чи пальне для швидкої допомоги, отримуючи при цьому гуртові ціни. Особливості та принципи створення ЦЗО визначить уряд.

Законопроект реалізує ще одну психологічно важливу річ - ребрендинг держзакупівель. Навіщо він потрібен?

Все, що купується для держави, сплачується з бюджетних відрахувань, тобто з коштів платників податків. Останні ж мають повне право споглядати цей процес публічно, а не кулуарно, в рамках вузького кола чиновників.

Тому термін "державні" зміниться на слово "публічні" - відповідно до світових стандартів. Крім того, поняття "держзакупівлі" неабияк скомпрометувало себе, ставши синонімом корупційних схем. Зміниться порядок обміну електронними документами, розкриття інформації після аукціону, оскарження результатів торгів.

Фінальна версія законопроекту "Про публічні закупівлі" скоро надійде на розгляд державних органів та парламенту. Після цього, сподіваюся, без зволікань, вже у грудні, він буде схвалений депутатами і підписаний президентом.

Тільки при такому сценарії можна готувати систему ProZorro до промислової експлуатації і починати економити для держави десятки мільярдів гривень. Це не просто повернення коштів, які щодня крадуться в платників податків. По суті - це виправлення численних перекосів, до яких призвела корупційна практика.

Відкладати реформу нема куди. Дедлайни жорсткі. Національне розгортання системи повинно стартувати з січня. Упродовж 2016 року всі замовники будуть переведені на електронну систему.

Корупціонери, які заробляють на держзакупівлях, напевно, знову спробують затягнути процес, як і у випадку з проходженням у парламенті першого документа. Однак коли паровоз їде швидко, машиніст просто не помічає тих, хто стоїть на коліях. Упевнений, так буде і в цьому випадку.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: