Зберегти здоров'я і наповнити бюджет
За останнє десятиліття найголовнішими факторами ризику поширення хвороб у світі стали високий кров'яний тиск, активне і пасивне тютюнокуріння, алкоголь.
Багато країн застосовують заходи, які зменшують тягар проблем, викликаних вживанням алкоголю та сигарет.
У 2010 році Всесвітня організація охорони здоров'я визначила стратегії, здатні зменшити шкоду, завдану споживанням алкоголю та тютюну.
Найбільш ефективною з цих стратегій є обмеження економічної доступності до цих товарів шляхом підвищення податків і цін.
Досвід України у 2009-2011 роках доводить дієвість застосування такої стратегії. Смертей, пов'язаних з вживанням алкоголю, порівняно з 2005-2008 роками стало майже удвічі менше. Аналогічні тенденції мали показники смертності від куріння.
Проте зменшення смертності - не єдиний позитивний наслідок. Завдяки підвищенню акцизних ставок значно зросли і доходи державного бюджету.
Взагалі, акцизний податок - це податок на споживання. Він належить до непрямих податків, платниками якого є споживачі підакцизних товарів. Виробник та продавець - лише податкові агенти.
Однак в останні роки економічна суть акцизного податку в Україні щодо врегулювання споживання підакцизних товарів втратила актуальність. Схоже, головною метою акцизу стало наповнення бюджету.
Внесені у грудні 2014 року зміни у Податковий кодекс не просто повторять статистичні дані минулих років із збереження здоров'я населення, а й забезпечать стабільне та значне надходження коштів до державної скарбниці. З 1 січня 2015 року до переліку платників акцизного податку приєдналися такі учасники ринку.
1. Суб'єкти господарювання роздрібної торгівлі, які продають підакцизні товари.
2. Оптові постачальники електричної енергії.
3. Виробники електроенергії з ліцензією на право здійснення підприємницької діяльності з виробництва струму, які продають його поза оптовим ринком.
4. Власники ввезеного на митну територію України вантажного транспортного засобу, що переобладнується у легковий автомобіль.
Натомість від обкладання акцизом звільнені операції з продажу цінних паперів.
Новий перелік підакцизних товарів виглядає так.
1. Спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво.
2. Тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну.
Фото unian.net |
3. Нафтопродукти, скраплений газ, речовини, які використовуються як компоненти моторного пального, альтернативне моторне пальне.
4. Легкові автомобілі, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення десяти осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів.
5. Електрична енергія.
Для контролю за операціями для роздрібних торговців встановлена обов'язкова реєстрація. Реєстрація і сплата здійснюється у податковій за місцем торгівлі.
На щастя, автори закону не забули уточнити, що місце торгівлі - це місце реалізації товару, в тому числі на розлив, в одному торговельному приміщенні за місцем його фактичного розташування.
Для тютюнових виробів і пива - без обмеження площі закладу, для алкогольних напоїв, крім пива, площа повинна становити не менше 20 кв м. Точка мусить мати реєстратор розрахункових операцій або книгу обліку розрахункових операцій.
Бухгалтери вже звикли, що завжди потрібно "трохи почекати", поки нововведення врегулюються. Ось і цього разу акцизний податок за електроенергію та імпортовані транспортні засоби тимчасово, до відкриття рахунків у казначействі, буде перераховуватися на два бюджетні рахунки.
Зате терміни сплати акцизного податку закон визначив чітко. Підприємства, які продають підакцизні товари, вироблені в Україні, повинні сплатити податок не пізніше десяти днів після граничних термінів подання декларації. Виробники алкоголю і сигарет сплачують податок при придбанні акцизних марок.
Власники готової продукції, виробленої з давальницької сировини, перераховують податок перед оформленням прийому-передачі готової продукції. Імпортери алкоголю і сигарет - в момент придбання у податковій акцизних марок, а імпортери інших товарів - до чи після оформлення товарів на кордоні.
Змінилися з 1 січня 2015 року і ставки акцизного податку. Розмір ставки на підакцизні товари роздрібної торгівлі визначений в розмірі 5% від вартості цих товарів. Ставки встановлюють сільські, селищні та міські органи влади.
Акциз на транспорт, призначений для перевезення десяти і більше осіб, залежить від строків експлуатації: від 0,003 до 0,007 євро за куб см двигуна. На автобуси, які експлуатувалися більше восьми років, ставка податку підвищується у 20 разів.
Фото unian.net |
Акциз на транспорт для перевезення вантажів теж залежить від строків використання. На нові вантажівки - 0,01-0,016 євро за куб см, на авто, використані не більше п'яти років, ставка зростає удвічі, понад вісім років - у 20 разів.
Також відновлено акциз за переобладнані легкові автомобілі, які були завезені як комерційні, тобто без сплати податку. Електромобіль теж підпадає під оподаткування акцизним податком. Розмір податку - 109 євро за електродвигун.
В останні роки Україна веде жорстку боротьбу з пияцтвом та палінням. Тютюновій промисловості заборонили майже все: рекламу, куріння в ресторанах, змусили друкувати страхітливі антирекламні написи на кожній пачці сигарет, встановили заборону на продаж тютюнових виробів певній віковій категорії споживачів.
На жаль, такі обмеження не дали бажаного результату, тому законотворці вирішили зробити ці товари ще дорожчими.
У грудні 2014 року у Верховній Раді зареєстрований законопроект про підвищення ставок акцизного збору на тютюн, алкоголь та пиво. У січні 2015 року парламент визнав, що він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Отже, невдовзі ставки на сигарети без фільтру та слабоалкогольні напої зростуть на 100%, на кріплені вина - у 2,4 разу, на міцні алкогольні напої - на 45-48%, на сигарети з фільтром - на 30%.
До слова, з 1 липня 2015 року будуть зменшені мінімальні пороги вмісту спирту в алкогольній продукції з 1,2% до 0,5%, тому пиво буде вважатися алкоголем.
Як відомо, роздрібна торгівля алкоголем та сигаретами дозволена тільки за наявності відповідної ліцензії.
З 16 грудня 2014 року у парламенті лежить законопроект, який збільшує вартість ліцензії у п'ять разів. Для роздрібної торгівлі алкоголем ліцензія коштуватиме 40 тис грн, сигаретами - 10 тис грн у містах і 2,5 тис грн - у селах і селищах.
При цьому автори радять стягувати ліцензійну плату не з місця торгівлі, а окремо з кожного касового апарата в тому розмірі, що і плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.
За попередніми підрахунками, всі нововведення щодо акцизного оподаткування забезпечать надходження до держбюджету у 2015 році 8-9 млрд грн.
Фото unian.net |
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.