Бензин повинен дешевшати

Бензин повинен дешевшати

Оскільки у квітні нафта впала в ціні більш ніж на 3%, а за першу декаду травня - ще на 7%, варто очікувати, що бензин може поступово дешевшати - на 3,5% або майже на 40 копійок.
Вівторок, 22 травня 2012, 13:50
Юрій Огірчук, аналітик розвитку ринку пального

Чи ставили собі за мету покращення життя пересічного українця наші урядовці при розробці законопроекту про плаваючі ставки акцизів на бензин і дизпаливо, наразі невідомо.

Проте віднині, після прийняття відповідного закону Верховною радою, акцизи на пальне будуть переглядатися раз у десять днів залежно від ціни на нафту марки Brent у Лондоні.

Саме такі зміни парламентарі внесли у перехідні положення Податкового кодексу, тим самим відмовившись від фіксованих ставок акцизів.

Законодавчий акт тимчасово, до 31 грудня 2012 року, встановлює коригувальну суму до базових ставок акцизного податку на нафтопродукти, яка не може бути більшою 50% такої ставки, і яка буде розраховуватися щодекадно залежно від середньої ціни бареля нафти Brent, що склалася на біржі ІСЕ за попередню декаду, говориться в повідомленні прес-служби Верхової ради.

Реклама:

Згідно з новим законом, коригувальна сума буде додаватися до акцизу, якщо середня ціна нафти Brent за декаду становитиме менше $105 за барель, що приведе до підвищення акцизів.

Якщо ж ціна Brent за декаду становитиме більше $125 за барель, акцизи будуть знижуватися. При середній ціні нафти в межах $105-125 за барель перегляд акцизів проводитися не буде.

Основна мета прийняття законопроекту, згідно з пояснювальною запискою, - стабілізація цін на моторне пальне в роздрібній мережі для споживачів і зменшення впливу росту ціни на нафту на соціально-економічний розвиток України.

Оцінюючи законодавчі ініціативи уряду, заступник директора НТЦ "Псіхея" Геннадій Рябцев зазначив, що тепер ціни на пальне "замерзнуть" на досягнутих рівнях. Згоден з ним і енергетичний експерт Сергій Куюн, який вважає ухвалений закон вкрай "сирим".

За його словами, ціни на нафту впали, і не виключено, що опустяться нижче $105 за барель. Однак автоматично зросте акциз, і ціни на пальне, в кращому разі, залишаться на сьогоднішньому рівні. Верхня ж планка - $125 за барель - вкрай висока.

На думку Куюна, для досягнення поставленого результату - зниження цінового навантаження на споживача - необхідно знижувати податки в цілому на бензин, на дизельне пальне і підвищувати ці податки для нафтовидобувної галузі - там, де утворюються надприбутки.

Тобто, умовно кажучи, забирати у багатих і тим самим субсидіювати зниження податків на кінцевий продукт. "А у нас виходить, що на кінцевий продукт ми податки знижувати не будемо. Вони завжди будуть залишатися високими або на якомусь одному середньому рівні", - резюмує експерт.

При цьому заступник директора департаменту нафтової промисловості Міненерго Костянтин Бородін зазначає, що задум у тому, аби бензин не дорожчав для споживача в період різких коливань. А в діапазоні $105-125 ніщо не заважає трейдерам ще знизити ціни, якщо нафта подешевшає з нинішніх $112 на $6-7, адже акциз залишається постійним.

Хай там як, а сьогодні на ринку нафтопродуктів України склалася сприятлива ситуація для зниження цін у роздробі. Накопичені запаси пального за останній час і тенденції до зниження цін на європейських ринках свідчать, що вже до кінця травня можливе істотне зниження цін.

Зокрема, максимальний потенціал зміни середньої роздрібної ціни на бензин марки А-95, розрахований на початку другої декади травня з використанням регресивно-аналітичної моделі, яку НТЦ "Псіхея" застосовує для економічного прогнозування, становив 46 копійок за літр.

Однак це зовсім не означає, що всі трейдери зобов'язані знизити вартість моторного пального на цю величину з певної дати.

Сприяє зниженню цін на пальне в Україні й запровадження Радою міністрів Білорусі з 1 травня знижених експортних мит на нафту і нафтопродукти. Згідно з прийнятим рішенням, експортне мито на нафту знижено з 460,7 до 448,6 долара за тонну.

А єдина ставка експортного мита на світлі і темні нафтопродукти, крім бензину, становить віднедавна 296 доларів за тонну замість 304 доларів. На товарні бензини і прямогонний бензин ставка вивізних митних зборів встановлена на рівні 403,7 долара замість 414,6 долара за тонну.

Це особливо актуально в час, коли основними постачальниками пального в Україну є саме білоруські заводи, а власне виробництво занепало.

Так, випуск бензину в Україні у січні-квітні 2012 року скоротився порівняно з аналогічним періодом 2011 року на 19% до 746,4 тисячі тонн, дизельного пального - на 33% до 592,5 тисячі тонн, мазуту - на 38,1% до 447,2 тисячі тонн. Переробка нафтової сировини зменшилася на 30,8% до 2,5 мільйона тонн.

У квітні 2012 року з семи великих виробників нафтопродуктів повноцінно працювали тільки Кременчуцький НПЗ і Шебелинський газопереробний завод. Разом з тим, Україна у січні-квітні 2012 року імпортувала 622,8 тисячі тонн бензину, що на 31,3% більше обсягів імпорту за чотири місяці 2011 року.

Тим часом у всіх сегментах роздрібного ринку спостерігається стійкий перелом цінової ситуації. Середні ціни на низькооктановий бензин А-80 знизилися за тиждень на 0,12% до 10,36 гривні за літр.

Популярний А-92 подешевшав в середньому по країні на 0,13% до 10,84 гривні за літр. Ціни на А-95-й становлять, як і тиждень тому, 11,19 гривні за літр, на дизпальне - знизилися на 0,15% до 10,23 гривні за літр.

Щодо найближчої перспективи розвитку ситуації на ринку фахівці прогнозують подальше поетапне падіння цін. Основні причини - стабільне зниження світових цін на нафту і наявність в Україні великих запасів нафтопродуктів через зменшення попиту, викликаного дорожнечею.

За деякими оцінками, потенціал зниження ціни на пальне сягає 50-70 копійок. Проте трейдери хочуть уникнути такого глибокого зниження, щоб таки отримати прибуток, який вони не отримали у квітні.

За сміливими оцінками Інституту енергетичних досліджень, до липня вартість літра бензину А-95 може впасти до 10,6-10,8 гривні, дизпального - до 9,7 гривні. Втім, більшість експертів вважає, що такої сильної корекції чекати не варто. Пояснюється це лояльною позицією держави щодо роздрібних операторів.

Однак зниження буде, бо споживач втомився, і підтримка цін на цьому рівні призведе до подальшого зниження попиту.

"В цілому, з огляду на те, що протягом квітня нафта впала в ціні більш ніж на 3%, а за першу декаду травня - ще на 7%, варто очікувати, що бензин може поступово дешевшати в роздробі на 3,5% або майже на 40 копійок", - переконує Рябцев.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!