"Зелена" ставка на гній
Великим проривом та значним стимулом для виробництва електроенергії з альтернативних джерел стало прийняття в 2009 році "зеленого" тарифу. Держава гарантує інвесторам купівлю виробленого струму за фіксованими розцінками, які перевищують тарифи на електроенергію, вироблену із звичайних джерел.
"Зелений" тариф введено для стимулювання виробництва електроенергії з відновлюваних джерел - вітру, сонця, води і біомаси.
Однак якщо вітрові, сонячні і гідроелектростанції отримали чітку класифікацію, встановлені коефіцієнти "зеленого" тарифу та умови отримання ліцензії НКРЕ, навколо "зеленого" тарифу на біомасу виникло чимало суперечок. Зокрема, відходи агропромислового комплексу поділено на відходи рослинництва і тваринництва.
У законі "Про електроенергетику" біомасою визначено продукти, що повністю або частково складаються з речовин рослинного походження, які можуть бути використані як паливо, а про відходи тваринництва не уточнюється.
От і вийшло: електроенергія, вироблена, скажімо, з гною сільськогосподарських тварин, не приймається за "зеленим" тарифом на Оптовому ринку електроенергії.
Що робити виробникам струму з альтернативних джерел, для котрих не передбачені величини "зеленого" тарифу? Яка окупність та доцільність реалізації таких інвестиційних проектів? Як вирішити проблему утилізації тваринницьких відходів?
Ці питання одразу ж постали після несправедливого запровадження "зелених" тарифів. Минуло два роки, і проявилися перші результати діяльності та інвестиційної активності, що стимулювалися введенням "зеленого" тарифу. Зараз в Україні з відновлюваних джерел виробляється близько 7% електроенергії.
Енергію вітру реалізують за "зеленим" тарифом п'ять станцій, енергію сонця - шість станцій, близько 30 гідроелектростанцій та всього дві станції на біомасі: ВАТ "Кіровоградолія" та ТОВ "Смілаенергопромтранс". Слід відзначити, що вказані станції використовують біомасу тільки рослинного походження.
В Україні є електростанції, які працюють на відходах тваринного походження. Серед них - великі агрофірми, що виробляють та використовують струм для власних потреб. Свого часу вони не зуміли отримати "зелений" тариф.
Винятком є ТОВ "Українська молочна компанія" - УМК, яке в квітні 2010 року отримало рішення НКРЕ про надання "зеленого" тарифу. Проте визначення ставки тарифу затягнулося на півроку. Після кількох відмов рішення все-таки прийняте.
Тариф визначили такий: 70 копійок без ПДВ за 1 кВ-год. УМК отримує оплату з коефіцієнтом 2,5 від базового тарифу, тобто 175 копійок за кВт-год. Біогаз УМК є продуктом переробки 400 тонн гнойових стоків на добу від ферми, на якій утримується 6 тисяч голів худоби. Електрична потужність станції - майже 1 МВт.
З 1 липня 2011 року НКРЕ збільшила тарифи на "альтернативну" енергію на 1,1%. Тариф на струм, вироблений сонячними станціями, збільшився з 528,52 копійки до 534,1 копійки за кВт-год без ПДВ, а сонячними станціями, розміщеними на дахах і фасадах, - з 484,48 копійки до 489,59 копійки за кВт-год без ПДВ.
Тариф на струм, вироблений вітровими електростанціями, збільшився зі 128,46 копійки до 129,82 копійки за кВт-год, електростанціями на біопаливі - з 140,7 копійки до 142,18 копійки за кВт-год. При цьому з липня тариф на струм, вироблений малими гідроелектростанціями, зріс з 88,08 копійки до 89,02 копійки за кВт-год.
Запровадження коефіцієнта "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої з біогазу, очевидно, - близька реальність. Проект закону "Про внесення змін до статті 17 закону "Про електроенергетику", який включає коефіцієнт "зеленого" тарифу для біогазу, Верховна рада розглянула у другому читанні.
Згідно з внесеними змінами, величина "зеленого" тарифу для компаній, які виробляють електроенергію з біогазу, отриманого з біомаси рослинного або тваринного походження, а також з органічної частини відходів, встановлюється на рівні існуючого роздрібного тарифу для біомаси.
Також до переліку альтернативних джерел включено біогаз, отриманий із шламів каналізаційних стоків: тариф формується так само, як тариф на біомасу.